A MOL a január 25-én elindította Budapesten a közösségi autómegosztó szolgáltatását a MOL Limot. A háromszáz autóból álló flottában vegyesen találhatók hagyományos és elektromos járművek (200, 100).
A magyarországi olajvállalat már egy ideje aktív szerepet játszik a fenntartható mobilitás (vagy legalább is annak népszerűsítése) területén. A Limo előtt a Bubival már hírnevet szerzett cég korábban benzinkutjain kerékpáros pontokat is üzemeltetett, ahol csináld magad szerelő-műhely, és kerékpáros bolt állt rendelkezésre.
Kb. két éve megkeresett a MOL-tól egy hölgy, aki egy házon belüli projektben kutatta a vállalat közautós kilátásait. A személyes találkozónk során alaposan kikérdezett a hazai közautós állapotokról, de utána többet nem hallottam felőle. Lényeg, ami a lényeg a MOL komolyan vette, és stratégiájának részévé tette a megosztáson alapuló mobilitást. A közbringa és a közautó terjedésén túl ennek több pozitív hozadéka is lehet, mint például az elektromos töltőhálózat fejlődése, egy nagyobb esély megteremtése egy integrált közlekedési rendszerre, vagy akár egy korrekt parkolási szabályozásra, amelyet egy ilyen jó politikai hátszéllel rendelkező nagy cég könnyebben kilobbizhat a budapesti városvezetésnél vagy akár kormányzati szinten is.
Visszatérve a Limo-hoz, a celebekkel megspékelt ünnepélyes megnyitón elhangzott egy előadás a Vulog egyik vezetőjétől is. A Vulog a MOL Limo, és még sok megosztáson alapuló mobilitási szolgáltatás technológiai beszállítója, amelynek globális szinten számos nagy közautó-rendszer is a kliense (pl.: Evo, Vancouver, Kanada, 1250 autó; Emov, Madrid, Spanyolország, 600 autó; GreenMobility, Koppenhága, Dánia, 450 autó). A magas szintű technológiai háttér jól látszott a MOL Limo első használatakor szerzett tapasztalatokon. Zökkenőmentes, gyors és kényelmes volt a szolgáltatás. A mobilapplikáció letöltése után az online regisztrálás, és az egyik autó kipróbálása között alig pár perc telt csak el. A rendszer egyébként free-floating (azaz állomás nélküli); az appal könnyedén elvégezhető az autók lokalizálása, lefoglalása, kinyitása és használata. Az árak a konkurenshez hasonlóak. A használat 66 Ft/perc, a várakozás 15 Ft/perc, a regisztráció 5900 Ft, a havidíj pedig 990 Ft – bár február végéig az utóbbi kettőt elengedik, és addig a percdíj is feláron van. Alkalmi használóknak létezik egy havidíj nélküli, de magasabb percdíjas csomag is.
A megnyitó-sajtótájékoztatón sikerült két kérdést is feltennem a MOL képviselőjének. Az egyik a benzines autók parkolására vonatkozott. Megtudtam, hogy a benzines Limók is fizetnek a parkolóhely-használatért, de ezzel az ügyfélnek nem kell foglalkoznia, benne van az árban, és a rendszer automatikusan intézi a fizetést az adott parkolótársasággal (SMS alapú, vagy mobilfizetési rendszerrel). Ez annyiban nyugtatott meg, hogy ezek szerint a MOL nem kapott felmentést parkolási díj alól, ami a verseny-helyzetnek biztosan nem tett volna jót. Az elektromos autóknak pedig nem kell fizetniük. A másik kérdésem a többi közösségi közlekedési móddal való integrációra vonatkozott. A cég képviselője elmondta, hogy még nem történtek egyeztetések a BKK-val, hogy a Limo esetleg a hamarosan bevezetendő elektronikus jegyrendszer, vagy a Futár része lehessen valamilyen formában, de még a Bubival sem lesz (egyelőre) közös alkalmazásuk. Hát igen a BKK/BKV malmai lassan őrölnek, még a MOL-nak is.
A több, mint egy éve Budapesten indult közautó szolgáltató, a GreenGo valószínűleg nem örül a versenytárs megjelenésének. Ahogy az néhány sajtóban tett nyilatkozatból sejthető, a cég félti a jelenleg 168 elektromos VW Up-os flottával büszkélkedő szolgáltatását. Könnyen előfordulhat, hogy a "nagy hal" kormányzati segítséggel szabályozási előnyöket szerez, amely akár torzíthatja is a versenyt. Remélem lesz verseny, és az tiszta lesz, amelynek végül a felhasználók lesznek a legnagyobb nyertesei. A GreenGo az utóbbi hónapokban (és már korábban is) intenzív kampányt folytatott, valamint engedményeket is bevezettett mintegy (valószínűleg) felkészülve a Limo érkezésére. Itt található egy jó kis cikk a két szolgáltató összehasonlításáról.
Összefoglalva, azt hiszem, örülhetünk a legújabb közautó szolgáltatónak Budapesten. A MOL Limo közreműködésével remélem idővel kevesebb autó lesz az utakon, mérséklődnek a forgalom által előidézett ártalmak, és egy korrekt verseny során a szereplők nem egymással harcolni, hanem egy élhetőbb város kialakításán fognak fáradozni. A bővülő mobilitási paletta, a szolgáltatások színvonalának javulása, a közlekedési integráció, forgalom csillapítás, és még sok más eszköz megteremti az esélyét, hogy élhetőbb városokban lakhassunk kiközben a környezetünket is kevésbé terheljük.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.