HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) Avalon (8) avalon (4) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) CarSharing (4) carsharing (11) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) Shared Mobility (1) shared mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) uber (1) Uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2020.03.11. 18:13 Mezei Csaba

Mi hiányzik még a közautózás sikeréhez?

Megérkezett Magyarországra a Share Now, a DriveNow és a Car2Go összeolvadásából született autómegosztó szolgáltatás. A tavaly indult DriveNow névváltoztatásánál ez azért többet jelent.

Az Európa 16 országában elérhető, 14 ezer autót működtető egységes szolgáltatás rendszerében már kilométerkorlát nélküli napidíjas csomagok is elérhetőek, ráadásul a közösségi autósoknak az országos autópálya-használatért sem kell külön fizetniük, ami a főváros határain kilépve lényegesen nagyobb szabadságot jelent majd az ügyfeleknek és némi konkurenciát a hagyományos autóbérléssel foglalkozóknak.

Ez egy hatalmas lépés a hazai és európai közautózásnak, viszont a városok élhetősége szempontjából csak egy kis lépés. De az irány azért jó.

images.png

Budapest jelenlegi közlekedési problémái súlyosak: torlódás, légszennyezés, zajszennyezés stb. Csak Budapesten évente több ezer ember hal meg idő előtt a légszennyezés által okozott ártalmak miatt. Naponta több százezer autós ingázó lép be Budapest területére az agglomerációból. Sokat kellene javítani többek között a parkolási helyzeten, az infrastruktúrán, a közösségi közlekedés színvonalán és a P+R parkolóhelyek számán.

Ki mit szeretne:
1/ az utazók (felhasználók) A-ból B-be eljutni a lehető leghamarabb, legolcsóbban, legkényelmesebben és (főleg a fiatalok) élménydúsabban
2/ a városvezetők szeretnék, ha minél többen választanának saját autó helyett valamilyen közösségi közlekedési módot, és szeretnék a fosszilis energiaforrások felhasználását csökkenteni
3/ az élhetőbb, tisztább városok érdekében kevesebb autó, az egyéni motorizált utazások csökkenése, több gyaloglás, kerékpározás, és közösségi közlekedés kellene

A Budapesten található közautók száma 1000 felett van. Ez már egy kritikus tömeg. A közautózást egy fenntartható közösségi közeledési módnak kell tekintenünk. Egy megosztott autó rövidtávon 3-4, hosszabb távon akár 10 saját tulajdonú autót válthat ki. A közösségi közlekedésnek nem versenytársa, hanem annak kiegészítője. A közautózás segítségével a városban közlekedők egy nagyobb, gazdagabb mobilitási palettáról választhatják a nekik leginkább megfelelő közlekedési módot.

Ehhez sok feltétel már adott:
1/ Kedvező közlekedéspolitikai helyzet: Budapest Mobilitási Terv 2030, tervezett közautózást érintő szabályozás
2/ Új fővárosi vezetés: nagy hangsúly a környezet tudatosságon, új BKK vezető, BFK megalapítása (bár ez kormányzati kezdeményezés)
3/ Számos tervezett projekt: parkolási rendszer reform, közösségi közlekedés fejlesztése, fonódó HÉV-ek stb.

Mire van még szükség az autómegosztás további sikereinek garantálásához?
1/ a közautózást szabályozó törvény jó irányba való terelése, lobbizás (csak ki fogja elvégezni?)
2/ a KRESZ módosítása – a megosztott mobilitási szolgáltatások definiálása, segítése
3/ a parkolási rendszer egységesítése, dedikált parkolóhelyek, mobilitáspontok kijelölése
4/ ingyenes parkolás a megosztott autók számára
5/ a többi közösségi közlekedéssel való integráció: intermodális csomópontok, közös utastájékoztatás, esetleg tarifarendszer, vagy legalább kedvezmények, közös szemléletformálás, integrátor app-ok
6/ nagyobb töltőhálózat az elektromos autók számára (kábeles töltők)

sharenow_drivenow_car2go.jpg

További nyitott kérdések:
1/ Dugódíj: mi legyen a közautózás megítélése ebben a kérdésben (pl.: ingyenes/kedvezményes behajtás)?
2/ E-mobilitás: legyen-e minden közautó elektromos? Mik ennek a realitásai?
3/ Milyen infrastrukturális fejlesztésre van szükség a közautózás terjedésének segítésére? (e-töltőhálózat, mobilitási pontok stb.)
4/ Érdemes-e a közautózás érintett képviselőit egy asztalhoz ültetni, közös munkatervet készíteni, együtt lobbizni stb.?

A legtöbb pont talán külön-külön is megérne egy posztot ebben a blogban.

A Share Now bemutatkozó sajtótájékoztatóján Fischer Péter a cég magyarországi vezetője elmondta, hogy "a közlekedés szabadsága nem azt jelenti, hogy súlyos költségek árán fenntartunk leginkább garázsban álló, jelentős részben erősen használt, 10-15 éves, így a környezetre is káros autókat, hanem hogy minden esetben kiválaszthatjuk a számunkra legkényelmesebb, leggyorsabb és fenntartható közlekedési lehetőséget. Egy ilyen mobilitási ökoszisztéma, amelyben a közösségi autó immár nélkülözhetetlen elem, mindannyiunk számára értéket teremt az egyén és a közösség szintjén egyaránt."

A Share Now-nak ezúton is sok sikert kívánok. A további fejleményekről beszámolok.

Szólj hozzá!

Címkék: Budapest Car2Go DriveNow share now


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr5315515584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása