Megérkezett Magyarországra a Share Now, a DriveNow és a Car2Go összeolvadásából született autómegosztó szolgáltatás. A tavaly indult DriveNow névváltoztatásánál ez azért többet jelent.
Az Európa 16 országában elérhető, 14 ezer autót működtető egységes szolgáltatás rendszerében már kilométerkorlát nélküli napidíjas csomagok is elérhetőek, ráadásul a közösségi autósoknak az országos autópálya-használatért sem kell külön fizetniük, ami a főváros határain kilépve lényegesen nagyobb szabadságot jelent majd az ügyfeleknek és némi konkurenciát a hagyományos autóbérléssel foglalkozóknak.
Ez egy hatalmas lépés a hazai és európai közautózásnak, viszont a városok élhetősége szempontjából csak egy kis lépés. De az irány azért jó.
Budapest jelenlegi közlekedési problémái súlyosak: torlódás, légszennyezés, zajszennyezés stb. Csak Budapesten évente több ezer ember hal meg idő előtt a légszennyezés által okozott ártalmak miatt. Naponta több százezer autós ingázó lép be Budapest területére az agglomerációból. Sokat kellene javítani többek között a parkolási helyzeten, az infrastruktúrán, a közösségi közlekedés színvonalán és a P+R parkolóhelyek számán.
Ki mit szeretne:
1/ az utazók (felhasználók) A-ból B-be eljutni a lehető leghamarabb, legolcsóbban, legkényelmesebben és (főleg a fiatalok) élménydúsabban
2/ a városvezetők szeretnék, ha minél többen választanának saját autó helyett valamilyen közösségi közlekedési módot, és szeretnék a fosszilis energiaforrások felhasználását csökkenteni
3/ az élhetőbb, tisztább városok érdekében kevesebb autó, az egyéni motorizált utazások csökkenése, több gyaloglás, kerékpározás, és közösségi közlekedés kellene
A Budapesten található közautók száma 1000 felett van. Ez már egy kritikus tömeg. A közautózást egy fenntartható közösségi közeledési módnak kell tekintenünk. Egy megosztott autó rövidtávon 3-4, hosszabb távon akár 10 saját tulajdonú autót válthat ki. A közösségi közlekedésnek nem versenytársa, hanem annak kiegészítője. A közautózás segítségével a városban közlekedők egy nagyobb, gazdagabb mobilitási palettáról választhatják a nekik leginkább megfelelő közlekedési módot.
Ehhez sok feltétel már adott:
1/ Kedvező közlekedéspolitikai helyzet: Budapest Mobilitási Terv 2030, tervezett közautózást érintő szabályozás
2/ Új fővárosi vezetés: nagy hangsúly a környezet tudatosságon, új BKK vezető, BFK megalapítása (bár ez kormányzati kezdeményezés)
3/ Számos tervezett projekt: parkolási rendszer reform, közösségi közlekedés fejlesztése, fonódó HÉV-ek stb.
Mire van még szükség az autómegosztás további sikereinek garantálásához?
1/ a közautózást szabályozó törvény jó irányba való terelése, lobbizás (csak ki fogja elvégezni?)
2/ a KRESZ módosítása – a megosztott mobilitási szolgáltatások definiálása, segítése
3/ a parkolási rendszer egységesítése, dedikált parkolóhelyek, mobilitáspontok kijelölése
4/ ingyenes parkolás a megosztott autók számára
5/ a többi közösségi közlekedéssel való integráció: intermodális csomópontok, közös utastájékoztatás, esetleg tarifarendszer, vagy legalább kedvezmények, közös szemléletformálás, integrátor app-ok
6/ nagyobb töltőhálózat az elektromos autók számára (kábeles töltők)
További nyitott kérdések:
1/ Dugódíj: mi legyen a közautózás megítélése ebben a kérdésben (pl.: ingyenes/kedvezményes behajtás)?
2/ E-mobilitás: legyen-e minden közautó elektromos? Mik ennek a realitásai?
3/ Milyen infrastrukturális fejlesztésre van szükség a közautózás terjedésének segítésére? (e-töltőhálózat, mobilitási pontok stb.)
4/ Érdemes-e a közautózás érintett képviselőit egy asztalhoz ültetni, közös munkatervet készíteni, együtt lobbizni stb.?
A legtöbb pont talán külön-külön is megérne egy posztot ebben a blogban.
A Share Now bemutatkozó sajtótájékoztatóján Fischer Péter a cég magyarországi vezetője elmondta, hogy "a közlekedés szabadsága nem azt jelenti, hogy súlyos költségek árán fenntartunk leginkább garázsban álló, jelentős részben erősen használt, 10-15 éves, így a környezetre is káros autókat, hanem hogy minden esetben kiválaszthatjuk a számunkra legkényelmesebb, leggyorsabb és fenntartható közlekedési lehetőséget. Egy ilyen mobilitási ökoszisztéma, amelyben a közösségi autó immár nélkülözhetetlen elem, mindannyiunk számára értéket teremt az egyén és a közösség szintjén egyaránt."
A Share Now-nak ezúton is sok sikert kívánok. A további fejleményekről beszámolok.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.