Egy tanulmány szerint a „shared mobility” azaz a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatások jövője komoly lehetőségeket rejt. A közösségi gazdaság eme leginkább fejlődő szegmense több százmilliárd Eurós üzleti lehetőség világszerte, amelyből Magyarország is sokat profitálhat. A Roland Berger stratégiai tanácsadó cég tanulmányában tíz alapelvet soroltak fel, amelyek a közösségi utazást kínáló vállalkozások sikerességének kiindulópontjai lehetnek.
1/ Álmodj nagyot, aztán jöhet a profit is!
A tálcán kínálkozó üzleti lehetőséget a lehető leghamarabb ki kell használni, a vállalkozást pedig ambiciózus célok mentén elindítani, hiszen a versenytársak sem fognak sokáig várni tekintve, hogy a technológiák szinte mindenki számára elérhetőek. Mindemellett fontos, hogy a szolgáltatás elsődleges célja alapvetően az élhetőbb városi (és azok közötti) közlekedés kialakítása, nem pedig a profitszerzés.
2/ Fejleszd a szolgáltatást, csapj le a piaci igényre!
A shared mobility szolgáltatások földrajzi elterjedése, és lefedettsége kezdetben nem olyan fontos, viszont a szolgáltatás minősége (pl.: online applikációk, járművek), és olajozott működése annál inkább. Fontos a bizalom kiépítése is a kezdeti szakaszban.
3/ Építs bizalmon alapuló közösséget!
Az amerikai Lyft telekocsi szolgáltató például a sofőrök és az utasok közötti bizalomfejlesztési rituálét definiálta egyik általános céljaként. A bizalom kiépítésének három fontos területe van: reputáció kiépítése, megbízható ellenőrzési folyamat (pl.: felhasználók leellenőrzése), aktív és működő hálózat (pl.: közösségi média aktív használata, felhasználók értékelése).
4/ Kommunikálj, integrálódj, és kapcsolódj más közlekedési módokkal!
Mindenki folyamatosan mozgásban van. Az emberek mobilitás igényének kielégítése sosem volt ennyire fontos. Az A-ból B-be való eljutást nem csak gyorsan, és olcsón akarják elvégezni, de széles mobilitási palettáról is szeretnének válogatni a felhasználók, hogy igényeiknek a legmegfelelőbb módon tudjanak utazni. Az egyes módok közötti váltást a lehető legjobban meg kell könnyíteni mind technikai (pl.: jegyvásárlás, helyfoglalás, jármű kiválasztás), mind intermodális szempontból (pl.: közlekedési csomópontokban elhelyezkedő közautó állomások, telekocsi találkozási pontok).
5/ Tanulmányozd a felhasználókat, majd tanulmányozd a felhasználókat még!
Fontos, hogy a szolgáltatók megértsék az ügyfeleik utazási céljait, és azoknak megfelelően finom-hangolják az ajánlataikat. Ezen kívül a szolgáltatást igénybevevők viselkedését is érdemes figyelni, mert az adatokból sok mindent ki lehet következtetni.
A szolgáltatók a legfontosabb funkciókra összpontosítsanak, a felhasználókat ne terheljék túl sok felméréssel, viszont legyen mindig elég alany a reprezentatív mintához. Teszteljenek és értékeljenek rendszeresen, a megbízható adatok alapján kialakult eredmények alapján pedig a lehető leghamarabb változtassanak.
6/ Egyszerű és kellemes szolgáltatás
Ez alapvetően három dolgot jelent:
- Könnyű regisztrálás, és használat: az elő-regisztráció legyen szuper-gyors, a részleteket később is be lehet gyűjteni,
- Jól átlátható keresés és foglalás funkciók: tarts egyensúlyt a részletes információ és a releváns információ között. Rejtett költségek elriasztják a felhasználókat – legyen egyértelmű, mi mennyibe kerül,
- Gyors, és a gyengébbek számára is érthető foglalási és számlázási rendszer: rövid, jól érthető instrukciók, kevés lépésből álló, lehetőleg automatizált folyamat.
7/ Építsd a saját ökoszisztémádat!
Az úttörő shared mobilty szolgáltatók sokszor egyedül próbálkoznak, de a magányos út sokszor kudarcra van ítélve. Fontos, hogy a kezdetektől legyen egyfajta partnerség-építés szakmai szervezetekkel, hatóságokkal, technológiai szolgáltatókkal, közlekedési vállalatokkal, stb.
8/ Lobbizz a hatóságoknál már az elejétől kezdve!
A PPP konstrukciókban létrejövő szolgáltatások (pl.: MOLBuBi) eleve nagyobb eséllyel indulnak, mert a motiváció megtalálható a döntéshozói oldalon is. Más esetben is igyekezni kell különféle támogatásokat szerezni legyen az PR-marketing segítség, szolgáltatói támogatás (pl.: közösségi közlekedéssel integrált okos-kártya), jogi szabályozási segítség, és nem utolsó sorban anyagi támogatás.
9/ Gondolkozz, cselekedj, és toborozz úgy, mint egy start-up!
Lendületes, agilis hozzáállás elengedhetetlen még akkor is, amikor a szolgáltató egyébként már nem számítana kezdő vállalkozásnak. Fontos, hogy az alkalmazottak küldetéstudata megmaradjon. Ez a hozzáállás nagy cégeknél nem mindig megy olyan jól a nagyméretű bürokratikus gépezet miatt, viszont KKV-knál igen.
10/ Lélegzetelállító kinézethez társuljon az „érzés” is!
Az innovatív start-up cégek lelkesedése ragadós. Az Uber mottója így szól: „it feels like magic” (varázslatos érzés). Nos, valóban különleges újítások mutatkoznak be manapság a városi közlekedésben, olyan újszerű, eddig sohasem tapasztalt dolgok, amelyek alapjaiban alakíthatják át nemcsak a közlekedési szokásokat, de az egész közlekedési rendszert is.
A megosztáson alapuló szolgáltatók sikerének kulcsa az
- Hogyan tudják újításukat (crowdsourcing, GPS alapú, valós idejű szolgáltatások, stb.) megfelelően becsomagolni, hogy az elég vonzó legyen (pofás weboldal, erős branding, hálózat stb.),
- Mennyire magas színvonalon képesek szolgáltatni (ügyfélbarát környezet, gyors ügyintézés, stb.), és
- Hogyan rejtik el a felhasználóbarát felület alatt a komplex rendszereiket, hogy az ne zavara a klienseket, hiszen ők csak A-ból B-be szeretnének eljutni olcsón, gyorsan, és kényelmesen.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Marci Szot 2015.05.10. 09:03:55
Nagyon érdekel a téma, szeretnék kapcsolatba lépni veled. Kérlek, keress meg a martonszot@gmail.com címen, vagy add meg az elérhetőséged.
Üdv,
Marci