HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) avalon (4) Avalon (8) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) CarSharing (4) carsharing (11) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) Shared Mobility (1) shared mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) uber (1) Uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2016.03.01. 16:16 Mezei Csaba

A car sharing ma és holnap

A közösségi gazdaság (sharing economy) egyértelműen erőteljes felszálló ágban van manapság. A fogyasztók, ügyfelek, vásárlók, közlekedők, stb. olyan szolgáltatásokhoz férhetnek hozzá, amelyek korábban nem léteztek, vagy csak túl bonyolult, és drága volt a hozzáférésük. Napjainkban rövidtávra is hozzá lehet férni egyébként borsos árú, trendi kiegészítőkhöz (luxus táska, egzotikus háziállat, motorcsónak) vagy a mindennapokat könnyebbé tevő szolgáltatásokhoz is (háztartási segítség, közlekedés, közautó). A közösségi gazdaság alapvetése az igény, és a kínálat összekapcsolása bizonyos közvetítői díj ellenében, vonatkozzon ez bármilyen megosztható termékre, szolgáltatásra. A siker három fontos összetevője az alacsony(abb) árazás, a minél nagyobb lefedettség (időben, térben), és a bizalom (ügyfél, és szolgáltató között).

car_sharing_1.jpg

A közautó (car sharing) az egyik legjobb példája a közösségi gazdaságnak hozzátéve a fenntarthatóság ígéretét is (kevesebb autó a városokban, több parkolóhely, saját tulajdonú autók elhagyása, stb.). Ez a szolgáltatás olyan rétegek számára is elérhetővé teszi az autózást, akik korábban nem férhettek hozzá ehhez a lehetőséghez (szociális okok miatt, vagy, mert egyszerűen nem volt autójuk). Ökológiai szempontból kétségtelenül az a legnagyobb előnye, hogy más mobilitási szolgáltatásokkal (tömegközlekedés, közbringa) kombinálva szükségtelenné teszik a saját autót, vagy a második saját autót a háztartásban, így csökkentve a zsúfoltságot, zajterhelést, légszennyezést, stb. a városokban.

A Boston Consulting Group (BCG) legfrissebb tanulmánya szerint a car sharing egyre gyorsuló terjedése miatt az autógyártóknak nem kell aggódniuk, mert a közautózás terjedése nem fogja jelentősen csökkenteni az eladásaikat. Az esetleges csökkenést kompenzálni fogja az egyre több nagyméretű városi közautó flotta miatti élénkülés. Mindezek ellenére a nagy autógyártók már most igyekeznek felkészülni a „car-peak” (autó-csúcs) utáni időszakra, és igyekeznek újfajta szolgáltatásokat kitalálni, ahol a gépjármű saját tulajdonjoga nem feltétlenül szükséges. Helyette lehet szó különböző igény szerinti mobilitás szolgáltatásra, ahol az árucikk nem az autó, hanem az utazás lesz.

whats-ahead--sharing-ex1_large_tcm80-204965.png

A közautóval (amely nem összekeverendő a telekocsizással, ahol a sofőrt kötik össze a potenciális utassal) 2015-ben világszerte 5,8 millió ember 86 ezer autós flottával közlekedett. A cégeknek nyújtott car sharing szolgáltatást, és a P2P szegmenset (pl.: CarUnity és Tamyca Európában, Turo Amerikában) is beleértve ez a mobilitás-szolgáltatás 650 millió eurós árbevételt generált ennek a folyamatosan növekvő piac szereplőinek világszerte. Európában és Amerikában a legismertebb szolgáltatók a DriveNow, Car2Go, Flinkster, Autolib és a Zipcar. Bár Ázsiában van a legtöbb autó és felhasználó, az egy főre jutó lefedettség messze Európában a legjobb.

Jelenleg az állomásos rendszerek a legelterjedtebbek, de jól jönnek fel a free-floating rendszerek is (pl: DriveNow). A közautózás paradicsoma egyértelműen Németország, ahol 490 városban elérhetőek állomásos rendszerek (36 millió potenciális felhasználóval), és 13 városban szabad folyású rendszerek (10 millió potenciális felhasználóval). Fontos itt megjegyezni, hogy ezekben a városokban a mobilitás-paletta igencsak széles, ezért az átlagos jómódú felhasználóknak sokféle közlekedési lehetőségből van választási lehetősége. A 4.95 Euróba kerülő átlagos közautós út (7.5 km) olcsóbb, mint a taxizás, de drágább, mint a saját autó használat, vagy a közösségi közlekedés. Mindezek mellett a közautó még Németországban is elenyésző részét teszi ki különböző közlekedési módoknak.

Budapesten a jelenleg egyetlen állomásos rendszerű szolgáltató (Avalon Car(e)Sharing) autói átlagos használat mellett alkalmanként (1 óra, 7 km) mindössze 957 Ft-ba (3,09 Euróba) kerülnek a felhasználóknak, amely a magánautós, és taxis költségeknél jóval alacsonyabbak megközelítve a tömegközlekedés várható költségeit.

car_sharing_2.jpg

A BCG tanulmány mindezek mellett is a közautózás további növekedését jósolja világszerte, bár ez nagyságrendileg nem fogja átrendezni a városi közlekedést, és az autóipar mutatóit. Szinte biztosra vehető, hogy az évi 7500 km-t vagy annál kevesebbet autózó városlakók számára a car sharing anyagilag sokkal előnyösebb alternatíva lesz. A fő kérdés persze az, hogy erről hogyan lehet őket meggyőzni. A személet-formáló kampányok mellett a korábban említett lefedettség (pl: nagy számú jól megközelíthető állomás, online szolgáltatás, többféle autótípus, stb.) és a közösségi gazdaságnál oly fontos bizalom megszerzése is nagyon fontos, amelyet jól ismert ’brand’-ek használta, szolgáltatási garanciák, és fogyasztói visszajelzések segíthetnek.

A BCG tanulmánya szerint a városi lakosság növekedését, és a várható jogosítványok számát is figyelembe véve, globálisan, 2021-re 35 millió regisztrált (és 3.5 millió rendszeres) közautó-felhasználó lesz, 446 ezres flottával, évi csaknem 4.7 milliárd Eurós bevételt generálva az iparágnak. Ha figyelembe vesszük az önjáró autók esetleges elterjedését, valamint a fuvarszervező szolgáltatókat (Uber, Lyft), akkor ezek a számok változhatnak. Az előbbi a car sharing növekedéséhez az utóbbi a csökkenéséhez járulhat hozzá.

 

Szólj hozzá!

Címkék: tanulmány carsharing car sharing BCG Avalon közautó caresharing


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr248432630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása