Már jó ideje lehet hallani arról, hogy egy nagy car sharing multi, vagy valamelyik autógyártó közautós szolgáltatása hamarosan megérkezik Budapestre, akár több száz (elektromos üzemű) autós, egyirányú (free-floating) rendszerű flottával. Egyre inkább úgy tűnik, ez a pletyka lassan valósággá válik.
A múlt évben adtunk hírt itt a blogon is a „Sharingcar” nevű szolgáltatásról, amely jól megdizájnolt weboldalán, és sajtóanyagain keresztül azt üzente, hamarosan több száz autóval árasztják el a budapesti utcákat. A hangzatos célok még mindig nem valósultak meg, de legalábbis komoly csúszásban vannak, a pontos okokról egyelőre nincs hír. A jelenlegi egyetlen hazai közautó szolgáltató a magyar KKV tulajdonában lévő Avalon Caresharing, amely a fővárosban öt felvevőponttal üzemeltet állomásos rendszert, valamint céges car sharing-gel is rendelkezik. A szolgáltatás lassan, de fejlődik, valamint egyre ismertebb a felhasználók körében. Az okostelefonos vezérlést jelenleg tesztelő, sőt az intermodalitás (havidíjmentesség BKV bérleteseknek) felé is egy nagy lépést tevő Avalon Caresharing számára a legnagyobb kihívás még mindig a közautózás (megosztott mobilitás) koncepciójának elfogadtatása a szélesebb társadalom számára. Ezen a MolBuBi bizonyára sokat segít, de az igazi áttörés még várat magára.
Hacsak nem jelenik meg egy valódi nehézsúlyú, az állam által is támogatott, ismert brand-et hordozó, vastag pénztárcájú szolgáltató, amely bemelegítésként biztosan le fog nyomni egy párszáz milliós promóciós kampányt.
Miért gondolom, hogy ez a szolgáltató a Gar2Go lesz?
Közlekedéspolitikai alapozás
A korábbi bejegyzésekben már említett Balázs Mór tervben említésre kerül a közautózás:
A 3.1.9-es szakaszban a következőket írják:
"A belső városrészek zsúfoltságát, a közutak és parkolófelületek terheltségét és az ezekből adódó környezeti következményeket enyhíthetik a városban az autók kihasználtságának fokozását célzó rendszerek. Az autómegosztás (carsharing) rendszer megvalósításával ugyanannyi járműhasználathoz kevesebb jármű, így kevesebb parkolóhely is elegendő, miközben a használók a mobilitási igényeiket olcsóbban elégíthetik ki (egy carsharing jármű kezdetben 3-5, később akár 10 magángépjárművet is kiválthat). A közösen használt személygépjárművek elterjedésének támogatására átfogó és konkrét javaslatokat és szabályozási megoldásokat egyaránt megfogalmazó koncepció készül."
Marketing-kommunikációs mozgolódás
A folyosói híreken túl egy Interneten is fellelhető „Prezi” előadásban egy valószínűsíthetően marketinggel foglalkozó szakértő/hallgató mutatja be a Car2Go magyarországi terjeszkedésének koncepcióját.
(A stratégiai elemzést a PEST módszerrel végzi: a mozaikszó angol és magyar nyelvű összetevői: Political (politikai), Economic (gazdasági), Socio-cultural (társadalmi) és Technological (technológiai) környezetet jelölnek. A PEST elemzés során a (potenciális) vállalkozásra ható hosszabb távú környezeti tendenciákat veszi számba és strukturálja.)
Az előadás főbb megállapításai a következők:
Előnyök: fejlett infrastruktúra, nincs újdonságtól való félelem, kedvező társadalmi struktúra, megfelelő klimatikus adottságok
Hátrányok: bizonytalanság, hullámzó forint árfolyam, változó jogi környezet
„A lakosság befogadóképessége a lényeg” – olvasható a velős megállapítás.
A branding témakörben fontos megállapítás még az, hogy a turisztikai desztinációként is gyorsan fejlődő Budapesten jó esélye van a márka népszerűségének, nincs szükség új brand kitalálására, valamint a városvezetés mobilitás-fejlesztési törekvése is előnyös környezetet teremt a Car2Go-nak.
Az előadás a „rent a car” és a taxis cégeket versenytársnak, a tömegközlekedést, és a BuBit viszont helyettesítő szolgáltatásnak tekinti.
A várható árazást változó díjazású, percalapú + fix tagsági és regisztrációs díjasként képeli el, ahol maximum óradíj, és napidíj is lehetséges. Egy táblázatban már konkrét árak is megtalálhatók:
1/ belépési díj: 4500 Ft
2/ Percdíj vezetés közben: 70 Ft
3/ Percdíj álló helyzetben: 45 Ft
4/ Maximum/óra: 3400 Ft
5/ Maximum/nap: 21000 Ft
A várható kezdőflotta számát 200 db autóban határozza meg az előadás.
Ami a legérdekesebb, hogy a felvételi pontok meglévő parkolókban lefoglalt helyeken történne, amelyek kiépítésére állami támogatás is várható. Ez azért érdekes, mert, ha igaz, akkor ez már egy komolyabb, hosszabb távú kormányzati együttműködést feltételez, az egyeztetések, és szabályozási változtatások időigénye miatt.
A várható kampány részleteiről is megtudhatunk egy-két dolgot, pl.: óriásplakát, járműplakát, kampány-taktikai elemek, stb. (részletek a prezentációban).
Hivatalos kormányzati kommunikáció
Fontos itt megjegyezni, hogy a felt említett előadás nem hivatalos kommunikáció, lehet, hogy csak egy kommunikáció szakos hallgató gyakorlata. Mindenesetre ennek ellentmond az, hogy a pár napja Bükfürdőn rendezett XVI. Közlekedésfejlesztési és beruházási konferencián Dr. Dabóczi Kálmán a BKK Zrt. Vezérigazgatója elmondta, hogy a közbringarendszer mellett új, piaci alapú car sharing („közösségi autózás”) jelenthet meg Budapesten, ami az NGM támogatása mellett ugyancsak zéró emissziós közlekedési módot jelenhet. A „négykerekű bubi”-ként említett gépjárműkölcsönzés célja az, hogy a fővárosban közlekedők saját autójukat kiváltsák olyan városi autókkal, amelyek nem szennyezik a környezetet.
Úgy gondolom, ha ez a hivatalos kommunikáció már BKK/NGM szinten jelen van, akkor a szolgáltató biztosan itt van már egy ideje. A Daimler jó kormány-kapcsolatai miatt (Mercedes gyár, Merci buszok) pedig a magyar KKV-k számára zárt ajtók pillanatok alatt megnyílhatnak (parkolási szabályozás változtatása, közös kommunikáció, állami támogatás) a Car2Go Budapesten bemutatkozó szolgáltatása számára.
Mindezeket együttvéve én a Car2Go hazai megjelenésére fogadnék.
A Car2Go-ról röviden: A Daimler AG (rész-)tulajdonában lévő multicég 2008 óta működik. Jelenleg a világ 9 országában, 30 városban, egymillió ügyféllel rendelkezik. A rendszere egyirányú, a járművek kétszemélyes Smart-okból állnak, amelyek benzines, vagy elektromos üzemmódúak. Működése óta a cég autói 220 millió km-t tettek meg 32 millió bérlés ideje alatt.
A Car2Go reakciója: Feltevésemmel megkerestem a nemzetközi Car2Go kommunikációját is végző Moovelt, ahol tagadták, hogy a szolgáltatás hazánkban telepedne meg, bár ettől még az ellenkezője is igaz lehet - hamarosan meglátjuk.
Források:
https://prezi.com/-hqmj2ur0kiu/car2go/
http://www.bkk.hu/2015/04/a-bkk-mint-mobilitas-menedzser/
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.