Az elmúlt években a közautózás komoly ütemben fejlődött. Az Avalon Caresharing szárnypróbálgatásai után a GreenGo, majd a MOL Limo tette egyértelművé, hogy Budapesten igenis van igény a közösségi autóbérlésre. Ahogy a zöld színű BuBi bringákat, úgy a benzines-elektromos Up-pokat és a közösségi Merciket is kezdjük megszokni az utakon. A zónahatárok egyre bővülnek, a felhasználók száma is szépen növekszik. A MOL Limo egyéves szülinapi statisztikái is lenyűgözők.
Egyesek szerint a közautó a gazdagok BKV-ja, bár az is igaz, hogy a közautó kiegészítője és valódi alternatívája lehet a BKV-nak és a taxinak is, hát még a saját tulajdonú autónak.
A szép fejlődésnek és ennek fentartható mobilitási szolgáltatásnak azért vannak árnyoldalai is. Most nem a közlekedési integráció, vagy a várospolitikák adaptációjának a hiányáról, hanem egy szubjektívebb témáról, a felhasználói szokásokról szeretnék beszélni.
Én magam is felhasználója vagyok az egyik szolgáltatónak, és bizony gyakran tapasztalom az autók felvétele során, hogy az utastér nincs megfelelő állapotban átadva, és ez nem a szolgáltató hibája. Természetesen tisztelet a kivételnek – ebbe magamat is beleszámítom – a felhasználók hozzáállása ezekhez a közösségi használati eszközökhöz nem megfelelő. Az autókban gyakran hagynak szemetet, ételmaradékot, kutyaszőrt és egyéb dolgokat. A Facebook-on lévő felhasználói közösségeken napi szinten lehet erről szóló bejegyzéseket olvasni, és ez még csak a jéghegy csúcsa.
Az autók külső sérülései is egyre szaporodnak, bár ez eredhet a rutin hiányából és a hazai vezetés-oktatás állapotából, de attól tartok köze van ahhoz is, hogy sokan nem vigyáznak eléggé ezekre az autókra.
A közösségi autók, mint közös használatú eszközök, tiszteletének hiánya sok helyen megfigyelhető. Én saját szememmel láttam autók között cikázó e-Up-ot, ami biztosan nagyon vicces, hiszen az elektromos autónak jó a gyorsulása, viszont rendkívül felelőtlen és veszélyes is, nem beszélve arról, hogy az esetleges balesetekből eredő károk jó részét a felhasználónak kell állnia.
A felhasználói csoportokban gyakran lehet látni fotókat és videókat őrültekről, akik Up-pal fekvőrendőrön ugratnak, vagy éppen a Mercedes-szel repesztenek 200-zal, amit büszkén posztolnak valamelyik közösségi oldalon. A szolgáltató az érintett felhasználókat nyilván kizárja, vagy meg is bünteti, és az interneten lévő kellemetlen felvételeket is igyekszik eltüntetni, de azért ezek a jelenségek nem valami megnyugtatók a közautózás jövőjét illetően.
A tilosban parkolás egy másik komoly probléma, amely csak részben a felhasználók hibája, sokszor viszont a helyi pénzbehajtóként működő parkolási társaságok is felelősek a sok problémás ügyért. Nyilvánvaló, hogy a járdán keresztben szándékosan leparkolt közautó felhasználóján leverik a büntetést, és ő meg is érdemli, de a nem megfelelően felfestett útjelek, a túlbuzgó kvótás parkolóőrök és úgy általában Budapest közlekedési kultúrája sem segít ezen a helyzeten.
Szívből remélem, hogy idővel javulni fog a felhasználói morál, illetve a szolgáltató kiszűri a renitens felhasználókat. A BuBi-hoz hasonlóan a szolgáltatás jelenléte már sokat segíthet a szemléletváltáson, és egyszer talán a közösségi autózás, a közautó elfoglalja helyét közlekedési palettán a mobilitási rendszer integráns részeként.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
midnightcoder2 2019.02.01. 09:35:00
Kicknick 2019.02.01. 10:07:37
Nyugi, be fogják vezetni.
RHalacska 2019.02.01. 10:17:06
felső határ nincs 2019.02.01. 10:35:42
- de, ez a szolgaltato hibaja, senki mase.
A normalis ugymenet resze hogy beleszarnak ezekbe az autokba, igy megy a vilagon mindenhol. Azaz oldjak meg, engem hol erdekel hogyan?
2019.02.01. 11:30:37
haXXXor 2019.02.01. 12:30:55
БУММЕР 2019.02.01. 12:44:15
Soha egyszer ilyen elö nem fordult!
Sajnos azt kell mondanom, hogy hazànk fiai és lànyai itt sem tudnak viselkedni! Abban az orszàgban ami évszàzadok ota müködik, rend és tisztasàg van, jolét és biztonsàg!
Kicseszett csürhe!
Kezdem azt érezni, hogy ha holnap Mo is Svàjci szinvonalon ébredne, azt is "eklurnàk" egy emberöltö alatt!
БУММЕР 2019.02.01. 12:47:47
Nem, közel sem!
Ami nem a tiéd arra 2x ugy vigyàzol, EZ a normàlis errefelé!
Nem ez a troger gondolkozàs! Föleg ugy, h kit nem érdekel, h màshol ez, h megy! A trogersàgot is pluszban majmolni kell?
felső határ nincs 2019.02.01. 13:06:09
tojastyuk 2019.02.01. 13:39:25
" igy megy a vilagon mindenhol"
Nem mindenhol. Kiválóan működik az a rendszer, hogyha rendellenességet, szemetet, sérülést tapasztalok, akkor a motor indítása elött megy a telefon -esetleg képpel - a központnak. Az előző utas fizeti a takarítási etc. költségeket. Nekem is kellett már fizetni, amikor azt hittem sikerült a kutya minden szőrét felpórszívozni.
felső határ nincs 2019.02.01. 13:47:13
Orulok hogy segithettem
teéjesenmindegy 2019.02.01. 14:18:17
Most azért el kéne gondolkodni, hogy a saját autód, ami a ház előtt áll az napi szinten patika állapotú, vagy abban is van azért por, saras a szőnyeg, csokipapír van az ülés alatt, morzsa az ülésen.
Mert valahogy úgy gondolom, hogy a felhasználó a moltól azt várja, hogy szalonállapotú autót biztosítson neki a nap 24 órájában, pedig pontosan tudja, hogy a saját kocsija is retkes.
És a felhasználó azon is elgondolkodhatna, hogy vajon ő hányszor porszívózta ki a mollimót kiszállás után..
teéjesenmindegy 2019.02.01. 14:23:18
Akkor most valaki magyarázza el, hogy hol és kinek jó a közösségi autózás. Elindulsz A-ból B be, fizeted a díjat - eddig oké, gyors olcsó.
Aztán kirakod a kutyát, elmész egy kútra kiporszívózod sterilre, visszamész a kutyához és otthagyod a kocsit ahol akartad. Ezzel azért elmegy nem kevés idő meg pénz.
De minden egyes kifli után is ez a procedúra, azzal a különbséggel, hogy a kiflit nem kötöd ki a fához.
felső határ nincs 2019.02.01. 14:46:56
Vannak akiknel van atadas-atvetel, azt meg van oldva szaros autot nem vesznek at, mint ahogy a kolcsonzoben sem, vagy kifizettetik extraba. Azt jonapot.
Nehogy mar a kutyajukat kolcsonautoval setaltato taho lipsik legyenek a celcsoport.
teéjesenmindegy 2019.02.01. 14:57:06
Hát bocs, ez a mollimo pont arról szól, hogy otthagyod ahol akarod (bp belter)
Ha átadás átvétel van egy adott helyen az autókölcsönző.
Ma Baker 2019.02.01. 15:30:14
KissGecihuszár 2019.02.01. 16:17:49
Ami a carsharing-et illeti; ez van, a 40 év kommenizmus végképp eltörléséhez talán 60-70 év elég lesz, mert 30 nem volt elég...