HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) avalon (4) Avalon (8) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) carsharing (11) CarSharing (4) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) Shared Mobility (1) shared mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) Uber (1) uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2019.01.31. 18:11 Mezei Csaba

Megértünk mi a közösségi autózásra?

Az elmúlt években a közautózás komoly ütemben fejlődött. Az Avalon Caresharing szárnypróbálgatásai után a GreenGo, majd a MOL Limo tette egyértelművé, hogy Budapesten igenis van igény a közösségi autóbérlésre. Ahogy a zöld színű BuBi bringákat, úgy a benzines-elektromos Up-pokat és a közösségi Merciket is kezdjük megszokni az utakon. A zónahatárok egyre bővülnek, a felhasználók száma is szépen növekszik. A MOL Limo egyéves szülinapi statisztikái is lenyűgözők.

Egyesek szerint a közautó a gazdagok BKV-ja, bár az is igaz, hogy a közautó kiegészítője és valódi alternatívája lehet a BKV-nak és a taxinak is, hát még a saját tulajdonú autónak.

A szép fejlődésnek és ennek fentartható mobilitási szolgáltatásnak azért vannak árnyoldalai is. Most nem a közlekedési integráció, vagy a várospolitikák adaptációjának a hiányáról, hanem egy szubjektívebb témáról, a felhasználói szokásokról szeretnék beszélni.

Én magam is felhasználója vagyok az egyik szolgáltatónak, és bizony gyakran tapasztalom az autók felvétele során, hogy az utastér nincs megfelelő állapotban átadva, és ez nem a szolgáltató hibája. Természetesen tisztelet a kivételnek – ebbe magamat is beleszámítom – a felhasználók hozzáállása ezekhez a közösségi használati eszközökhöz nem megfelelő. Az autókban gyakran hagynak szemetet, ételmaradékot, kutyaszőrt és egyéb dolgokat. A Facebook-on lévő felhasználói közösségeken napi szinten lehet erről szóló bejegyzéseket olvasni, és ez még csak a jéghegy csúcsa.

Az autók külső sérülései is egyre szaporodnak, bár ez eredhet a rutin hiányából és a hazai vezetés-oktatás állapotából, de attól tartok köze van ahhoz is, hogy sokan nem vigyáznak eléggé ezekre az autókra.

montage1.jpg

A közösségi autók, mint közös használatú eszközök, tiszteletének hiánya sok helyen megfigyelhető. Én saját szememmel láttam autók között cikázó e-Up-ot, ami biztosan nagyon vicces, hiszen az elektromos autónak jó a gyorsulása, viszont rendkívül felelőtlen és veszélyes is, nem beszélve arról, hogy az esetleges balesetekből eredő károk jó részét a felhasználónak kell állnia.

A felhasználói csoportokban gyakran lehet látni fotókat és videókat őrültekről, akik Up-pal fekvőrendőrön ugratnak, vagy éppen a Mercedes-szel repesztenek 200-zal, amit büszkén posztolnak valamelyik közösségi oldalon. A szolgáltató az érintett felhasználókat nyilván kizárja, vagy meg is bünteti, és az interneten lévő kellemetlen felvételeket is igyekszik eltüntetni, de azért ezek a jelenségek nem valami megnyugtatók a közautózás jövőjét illetően.

A tilosban parkolás egy másik komoly probléma, amely csak részben a felhasználók hibája, sokszor viszont a helyi pénzbehajtóként működő parkolási társaságok is felelősek a sok problémás ügyért. Nyilvánvaló, hogy a járdán keresztben szándékosan leparkolt közautó felhasználóján leverik a büntetést, és ő meg is érdemli, de a nem megfelelően felfestett útjelek, a túlbuzgó kvótás parkolóőrök és úgy általában Budapest közlekedési kultúrája sem segít ezen a helyzeten.

montage2.jpg

Szívből remélem, hogy idővel javulni fog a felhasználói morál, illetve a szolgáltató kiszűri a renitens felhasználókat. A BuBi-hoz hasonlóan a szolgáltatás jelenléte már sokat segíthet a szemléletváltáson, és egyszer talán a közösségi autózás, a közautó elfoglalja helyét közlekedési palettán a mobilitási rendszer integráns részeként.

17 komment

Címkék: Budapest közautó GreenGo MOL Limo


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr9814600888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2019.02.01. 09:35:00

Közös lónak túros a háta. Az autó egyik legfontosabb elõnye, hogy nem kell együtt utaznod a villamosok-buszok népével.

Kicknick 2019.02.01. 10:07:37

Akkor lesz rend ha minden szarért szétbüntetik a usert.
Nyugi, be fogják vezetni.

RHalacska 2019.02.01. 10:17:06

Az egyik cégnél 20 embernek kellett volna normálisan használnia egy autót. Mind jól képzett, művelt emberek voltak, elméletileg. Beszüntette a cég ezt a megoldást, mert borzasztóan nézett ki az autó belülről, koszos, mocskos, ételmaradék stb. volt benne. Szóval majd ha 20 emberrel sikerül megcsinálni, akkor lehet tovább lépni.

felső határ nincs 2019.02.01. 10:35:42

"Én magam is felhasználója vagyok az egyik szolgáltatónak, és bizony gyakran tapasztalom az autók felvétele során, hogy az utastér nincs megfelelő állapotban átadva, és ez nem a szolgáltató hibája."

- de, ez a szolgaltato hibaja, senki mase.

A normalis ugymenet resze hogy beleszarnak ezekbe az autokba, igy megy a vilagon mindenhol. Azaz oldjak meg, engem hol erdekel hogyan?

2019.02.01. 11:30:37

Egy másik posztban azt fejtegették, hogy a GreenGo üzemszerűen az ingyenes köztéri töltőkön tölti a szarjait, nagyjából teljesen kiszorítva a civil felhasználókat, akiknek ezek az állomások készültek. Szóval először a cégek viselkedjenek európai módon, aztán hápogjanak a felhasználók miatt....

haXXXor 2019.02.01. 12:30:55

Alternatíva? Kizárt. Max a taxiknak. Ha csak a munkába menetelemet nézem: Limo-val havi 70-80k lenne a bejárás, BKV-val 10k. Akkora jólét meg nincs azért, hogy kidobjak havi cca. 60-70k-t. Én amúgy nem panaszkodom, szerintem mindegyik kocsi rendben volt eddig amiben ültem. Nem volt szemetesebb egyik sem a másiknál, teljesen korrekt állapotban voltak (pedig sok-sok autón vagyok már túl)... A becsatolt Mercis videóhoz meg annyit, hogy nettó buziság kiakadni azon, hogy valaki éjjel, egy kihaltnak látszó úton, a buszsávban ment (főleg, ha ezután pont jobbra ment az út...). Én nappal is megyek buszsávban és na bumm... (3.2.1 indulhat a 'parasztozás')

БУММЕР 2019.02.01. 12:44:15

Svàjcban élve hasznàlom a mobility car sharinget vagy az otto`s bérautoit, ha olyan dolgot hozok viszek amit a sajàt autommal nem tudok elszàllitani!
Soha egyszer ilyen elö nem fordult!

Sajnos azt kell mondanom, hogy hazànk fiai és lànyai itt sem tudnak viselkedni! Abban az orszàgban ami évszàzadok ota müködik, rend és tisztasàg van, jolét és biztonsàg!

Kicseszett csürhe!
Kezdem azt érezni, hogy ha holnap Mo is Svàjci szinvonalon ébredne, azt is "eklurnàk" egy emberöltö alatt!

БУММЕР 2019.02.01. 12:47:47

@felső határ nincs:

Nem, közel sem!
Ami nem a tiéd arra 2x ugy vigyàzol, EZ a normàlis errefelé!

Nem ez a troger gondolkozàs! Föleg ugy, h kit nem érdekel, h màshol ez, h megy! A trogersàgot is pluszban majmolni kell?

felső határ nincs 2019.02.01. 13:06:09

@БУММЕР: Kit erdekel mi van arrafele? Ez a ceg nem ott jatszik, tanulja meg a jatekszabalyokat vagy huzzon a faszba elfele.

tojastyuk 2019.02.01. 13:39:25

@felső határ nincs:

" igy megy a vilagon mindenhol"
Nem mindenhol. Kiválóan működik az a rendszer, hogyha rendellenességet, szemetet, sérülést tapasztalok, akkor a motor indítása elött megy a telefon -esetleg képpel - a központnak. Az előző utas fizeti a takarítási etc. költségeket. Nekem is kellett már fizetni, amikor azt hittem sikerült a kutya minden szőrét felpórszívozni.

felső határ nincs 2019.02.01. 13:47:13

@tojastyuk: Igen, pont ez van Mo-n is.

Orulok hogy segithettem

teéjesenmindegy 2019.02.01. 14:18:17

"Az autókban gyakran hagynak szemetet, ételmaradékot, kutyaszőrt és egyéb dolgokat."

Most azért el kéne gondolkodni, hogy a saját autód, ami a ház előtt áll az napi szinten patika állapotú, vagy abban is van azért por, saras a szőnyeg, csokipapír van az ülés alatt, morzsa az ülésen.
Mert valahogy úgy gondolom, hogy a felhasználó a moltól azt várja, hogy szalonállapotú autót biztosítson neki a nap 24 órájában, pedig pontosan tudja, hogy a saját kocsija is retkes.
És a felhasználó azon is elgondolkodhatna, hogy vajon ő hányszor porszívózta ki a mollimót kiszállás után..

teéjesenmindegy 2019.02.01. 14:23:18

@tojastyuk: Na, akkor te vagy az aki porszívózott. Értem.

Akkor most valaki magyarázza el, hogy hol és kinek jó a közösségi autózás. Elindulsz A-ból B be, fizeted a díjat - eddig oké, gyors olcsó.
Aztán kirakod a kutyát, elmész egy kútra kiporszívózod sterilre, visszamész a kutyához és otthagyod a kocsit ahol akartad. Ezzel azért elmegy nem kevés idő meg pénz.
De minden egyes kifli után is ez a procedúra, azzal a különbséggel, hogy a kiflit nem kötöd ki a fához.

felső határ nincs 2019.02.01. 14:46:56

@teéjesenmindegy: A kozossegi autozas nem feltetlen jelenti, hogy ott hagyod az autot ahol akarod, ugy ahogy akarod.

Vannak akiknel van atadas-atvetel, azt meg van oldva szaros autot nem vesznek at, mint ahogy a kolcsonzoben sem, vagy kifizettetik extraba. Azt jonapot.

Nehogy mar a kutyajukat kolcsonautoval setaltato taho lipsik legyenek a celcsoport.

teéjesenmindegy 2019.02.01. 14:57:06

@felső határ nincs:
Hát bocs, ez a mollimo pont arról szól, hogy otthagyod ahol akarod (bp belter)
Ha átadás átvétel van egy adott helyen az autókölcsönző.

Ma Baker 2019.02.01. 15:30:14

Posztoló! Megértél te már a más emberekkel való közös létezésre?

KissGecihuszár 2019.02.01. 16:17:49

lehet, hogya hiba az én készülékemben van, de én rendelkezem egy jóféle Volvo S60-as AUTÓVAL, s amennyiben a vízfejben van tennivalóm, de nem kell szálítanom 10 Kg-nél nehezebb, 1 méternél nagyobb cuccot, ez esetben AUTÓ otthagy mondjuk Budafokon, vagy a Budafoki kocsiszín környékén és onnét széles busz vagy villinger választékkal eljutok mindenhová! Ja, nekem nincs ember undorom, antiszociális sem vagyok, mint "kedves" @midnightcoder2 "barátunk", akinek nem tom, milyen végzettsége(i) , melója, fizuja van, de az tutifix, hogy én 1 napot nem melóznék vele(d), mert abból vérengzés lenne, ugyanis rühellem a magadfajta beképzelt, magukat vmi "kiválaszottnak" képzelő kreténeket!
Ami a carsharing-et illeti; ez van, a 40 év kommenizmus végképp eltörléséhez talán 60-70 év elég lesz, mert 30 nem volt elég...
süti beállítások módosítása