Néhány hete találtam rá a legújabb, közforgalmi autózást kínáló szolgáltatóra, illetve annak bevezető-kampányára.
A projekt weboldala profi minőségű, a legújabb dizájn trendeket felvonultató portál, bár funkciója szerint inkább figyelemfelhívó, mint informatív. A legújabb car sharing szolgáltató teljes arculat tervezését, PR-ját és branding-jét a komoly referenciákkal rendelkező Creativeminds marketingügynökség végzi. A termék bevezetését egy csaknem 10.000 fős felmérés is megelőzte, amely során bebizonyosodott, hogy Magyarországon igény van egy új, innovatív közlekedési rendszerre. Az ügynökség sajtóanyaga így folytatódik: „Sales csapatunk több potenciális ügyféllel folytat tárgyalásokat, akik nem csak a széles elérést, hanem az innovációt is fontosnak tartják. Felméréseink továbbá jól tükrözik, hogy a hazai kis- és nagyvállalati szektorban a tömegközlekedést a múltnak, a jelentősen megdrágult taxizást a jelennek, egy ár-érték arányában kitűnő, univerzálisan használható szolgáltatást pedig a jövőnek tekintik.”
Az egész kampány energiájából érezni lehet, hogy az ügynökség megbízója nem kispályás, jó eséllyel valamilyen multicég komoly tőkeerővel, és akár politikai kapcsolatokkal. A 150 autós kezdőflotta, és a fél milliárd forintos befektetés akár arra is utalhatna, hogy itt valamelyik nagyobb szolgáltató szeretné megvetni a lábát. Sok külföldi car sharing szolgáltató tervezte jelenlétét kiterjeszteni Magyarországra, de úgy tűnik a SharingCar előrehaladott állapotára való tekintettel, ők is fél év hátrányban vannak a magyar piacon.
A szolgáltatás őszi, 150 autós, budapesti bevezetésének előkészítése biztosan nagy kihívás. Akár állomásos, akár egyirányú carsharing rendszert szeretnének elindítani, komoly érdekérvényesítés is szükséges. Az állomások kihelyezésének nehézségeiről már a Bubi (budapesti közforgalmi kerékpárkölcsönző rendszer) előkészítéséről szóló történetekben is lehetett hallani (közterület használat, infrastrukturális beruházások, parkolóhely átminősítés, stb). Amennyiben a Sharingcar-t egyirányú (free-flow) rendszerűre tervezik, akkor is komoly lobbizás lehetett szükséges az előkészítéskor, a megosztott autóflotta kedvezményes parkolásához szabályozási kérdéseket (pl: parkolási rendelet) is érinteni kell. A (bel)város területén bárhol felvehető, és leadható autók számára kiharcolt parkolási könnyítés (vagy ingyenes parkolás) kiharcolása nem könnyű feladat, hiszen a kerületek által külön kiskirályságokként kezelt parkolási társaságokat (elvileg) egyenként kell meggyőzni. A különböző közautó szolgáltatók évtizedes tapasztalatai alapján ez a szolgáltatás csak akkor lehet életképes, ha erős városvezetői támogatást élvez, különben egyszerűen nem fenntartható anyagilag. A parkolási könnyítésen kívül számos más intézkedés is segítheti a közautó elterjedését: adókedvezmény, ingyenes közterület-használat, marketing-támogatás, direkt állami támogatás, buszsávok használata, stb.
A Branding Blog-on olvasható háttértörténet alapján már fél éve folyik az ősszel induló szolgáltatás előkészítése. „Elég komoly fél éven vagyunk túl. Szinte minden nap ájulásig dolgoztam. Közel 200 lefolytatott tárgyalás, és eredmények vannak a hátunk mögött. Most jutottunk el oda, hogy komoly partnerekkel, tőkeerősen fogunk belevágni Budapesten az autómegosztás létrehozásába.” Akárhogy is lesz, sok sikert kívánunk, hiszen a lakosok mobilitási igényeinek minél szélesebb és fenntartható módon való kiszolgálása egy lépés az élhető város irányába.
Az első hazai car sharing szolgáltatónak, az Avalonnak technikailag ugyan sikerült egy működő közforgalmi autókölcsönző rendszert elindítani Budapesten, de az óriási érdeklődés ellenére a privát felhasználók kivártak. A magyar tulajdonú KKV Publicar(e) nevű szolgáltatásának megrendelői eddig túlnyomórészt cégek voltak, ezért a közforgalmi szolgáltatást átmenetileg szüneteltetni kellett. Elképzelhető, hogy a komoly anyagi háttérrel rendelkező új szolgáltató, a Sharingcar újra felkeveri az állóvizet, és az egyéni közautó felhasználók száma növekedésnek indul, de ahhoz persze először el kell indulnia. Egy Budapest méretű városban akár 4-5 közautó szolgáltató is jól megfér egymás mellett, főleg, ha mindegyiknek van valamilyen speciális jellemzője – pl: több autótípus, elektromos járművek, mobiltelefonos foglalás, stb.
A Sharingcar oldalán már lehet jelentkezni ez első tesztekre. Fel is iratkoztam. A tapasztalataimról természetesen a Közautózzunk blogon is beszámolok majd.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.