HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) Avalon (8) avalon (4) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) carsharing (11) CarSharing (4) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) shared mobility (1) Shared Mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) uber (1) Uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2016.05.02. 14:37 Mezei Csaba

Car sharing és elektro-mobilitás

kozauto01_1.jpg

A napjainkban világszerte villámgyorsan terjedő elektromos közlekedés a fejlett országokban kezdte el reneszánszát. Egyre több gyártó mutatja be hibrid vagy teljesen elektromos hajtású járművét, vagy kapcsolódó technológiáját. A hatótávolság növekedése, a töltőhálózatok terjedése, lehetővé teszi, hogy 2020-ra (az előrejelzések szerint) 10 millió elektromos jármű közlekedjen a világ útjain. Az elektromos hajtás technológiájához szorosan kapcsolódik a konnektivitás, a digitalizáció, és az önvezető technológia is. A fejlődés pedig nem csak az egyéni közlekedést érinti majd, hanem a közösségi, és a megosztáson alapulót is.

kozauto02_1.jpg

A további fejlődést magalapozó Jedlik Ányos Terv sokakban csalódást keltett, hiszen a magasztos célok ellenére a megvalósítás elmaradt. Az uniós és állami támogatás, szabályozási ösztönzők, valamint a töltőhálózat fejlesztésének ígéretére sokan reménykedni kezdtek. Az április végi „Járműipar 2016” konferencia témával foglalkozó kerekasztal szakértői meg is fogalmazták Tervvel kapcsolatos problémákat.

kozauto03.jpg

Az elektro-mobilitás egyéni közlekedésre való fókuszálása azért is jelent problémát, mert bár kibocsátás-csökkenéssel jár, a városi közlekedési problémákat nem oldja meg, nem szabadít fel parkolóhelyeket, nem csökkenti az autók számát, és a zsúfoltságot. A szélesebb tömegek számára pedig kizárólag a közösségi közlekedés (buszok), és a megosztott közlekedés által lehetne megismerhető, és használható. A beígért, és részben megvalósított szabályozási intézkedések nem pont azt a célcsoportot érték el, amelyiknek erre igazán szüksége lett volna. A nagy teljesítményű luxus-hibridek ingyenes parkolása, vagy buszsáv használati lehetősége inkább az ellenkező hatást váltotta (volna) ki az elektromos járművek megítélése szempontjából. A Tervben beígért gyorstöltő-hálózat ügyében gyakorlatilag semmi nem történt. Az integrált közlekedésfejlesztést alkalmazó, vagy éppen innovatív módszereket kipróbáló támogatott demonstrációs projektek sem valósultak meg.

kozauto04.jpg

A fent említett szakértői kerekasztal javasolt megoldásai közé tartoznak (a teljesség igénye nélkül): a töltőhálózat kiépítésének felgyorsítása, és a kapcsolódó fejlesztések állami támogatása; feltörekvő hi-tech cégek K+F projektjeinek támogatása; hazai elektromos buszgyártás támogatása; a car sharing (közautózás) elektromos változatának támogatása demonstrációs mintaprojektek megvalósításán keresztül; valamint széles körű szemléletformálás az előbb említett projekteken, illetve oktatáson, és marketing-tevékenységen keresztül.

kozauto05.jpg

A hazai piaci lehetőségek iránt külföldi cégek is érdeklődnek. A lehetőségek kiaknázását a Külügyminisztérium is támogatja. A hivatal egyik rendezvényen, amelyet a finn nagykövetkésen tartottak, az előadók között volt a Fortum nevű finn cég, amely komolyan gondolkodik a magyarországi terjeszkedésben. Az előadásokat követő kerekasztal-beszélgetés során a felek biztosították egymást az együttműködés fontosságáról. Reméljük ez nem csak a szavak szintjén marad.

Az elektro-mobilitás széles körű terjedése hazánkban leginkább a külföldi cégek által behozott tudás, és tőke, az állami és EU-s támogatások, a K+F projektek, és a hazai KKV-k segítése mentén lehetséges. Fontos lenne még, hogy az egyéni közlekedés mellett a közösségi és megosztott mobilitásban is szerepet kapjon ez a technológia. A korábban tárgyalt Car2Go lehetséges hazai debütálása például egy jó kiindulópont lehet.

Szólj hozzá!

Címkék: carsharing car sharing K+F közautó közautózás Jedlik Ányos Terv elektro-mobilitás Fortum JÁT


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr628680108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása