Ahogy arról már korábban is értekeztem a közautózás elterjedésének egyik nagy segítője lehet az állami támogatás, ami nem is annyira pénzügyi, mint inkább szabályozási eszközökkel lendíthet nagyot ennek a fenntartható közlekedési módnak az elterjedésében (pl.: parkolási könnyítések, KRESZ módosítás, adóügyi ösztönzők stb.).
Egy pár napja megtudhattuk a HVG cikkéből, hogy a MOL közautó flottája már startra készen várja az indulást, ami a legfrissebb tudósítások szerint 2018 januárjában indulhat el.
Az Országgyűlés 2017 november 28-ai ülésén történt „A közlekedéssel összefüggő egyes törvények” módosítása akár még pozitív fejleményeket is hozhat a „car sharing”, mint fenntartható közlekedési szolgáltatás további előmenetelének ügyében, vagy mégsem.
fotó: HVG
Az mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a közautózás, mint olyan bekerült a szabályozásba. A törvénymódosítás így fogalmaz: „A közösségi autóbérlő rendszer: személygépkocsi-kölcsönző rendszer, amely díj ellenében, érvényes, Magyarország területén személygépkocsi közúton történő vezetésére jogosító okmánnyal rendelkező, előzetesen regisztrált felhasználók számára folyamatosan igénybe vehető, továbbá központi telematikai rendszerrel irányított módon, automatizált helyszíni kölcsönzési folyamat alkalmazásával, az üzemeltetési területen belül szabad felhasználást biztosítva működik.”
Ezen kívül olvashatunk módosítást azzal kapcsolatban, hogy a közautókban, mint minden más közösségi közlekedési eszközön a szolgáltató jogosult „elektronikus biztonságtechnikai rendszeren keresztül megfigyelést folytatni, a megfigyelés során kép- és hangfelvételt készíteni, valamint a készített kép- és hangfelvételt kezelni”.
A legfontosabb törvénymódosítás viszont az, hogy a törvény „felhatalmazást ad a Kormánynak rendelet alkotására a közösségi autóbérlő rendszer részletes szabályai megállapítására”, “továbbá felhatalmazást ad önkormányzati rendelet alkotására a közösségi autóbérlő rendszer – a Kormány rendeletében meghatározott feltételeken túli – létrehozására, fenntartására, üzemeltetésére, igénybevételének rendjére, külső megjelenésére, műszaki, személyi és pénzügyi alkalmassági feltételeire vonatkozó részletes szabályok tekintetében”
A jogszabály „külön-külön vagy együttesen a közlekedésszervező (azaz Budapesten például a BKK) feladatává teheti a közösségi kerékpáros rendszer, valamint a közösségi autóbérlő rendszer létrehozását és fenntartását, amennyiben az a települési önkormányzat a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat döntése alapján a helyi személyszállítási szolgáltatások integrált részét képezi.”
A többi közlekedési móddal és a meglévő szolgáltatási rendszerrel való integráció fontos dolog, igazából alapkövetelmény egy modern közösségi közlekedési rendszerben, de azért mindenképpen pozitív fejleményként értékelhető. Az integráció ebben az esetben a közös arculatot, egységes utastájékoztatást (Futár), közös jegyrendszert, közös marketinget, és még sok mást jelenthet.
A nemzeti szabályozás jövő év elejére készülhet el, amelyet remélhetőleg valamiféle konzultáció fog megelőzni, hiszen a hazánkban már egy ideje jelen lévő kisebb szolgáltatók (Avalon Car(e)Sharing, GreenGo), valamint független közlekedési szervezetek, szakemberek véleményét nem ártana kikérni. Ha ez nem valósul meg, könnyen előfordulhat, hogy a láthatóan preferált nagy szolgáltató, MOL érdekei szerinti szabályozás fog születni. Pedig a sokszínű, több-szolgáltatós közautó rendszer nagyobb esélyt biztosíthatna a magasabb minőségű mobilitás-szolgáltatásra, és az utasok igényeinek, valamint a fentarthatóság kritériumainak való megfelelésre.
Az Index cikkéből az is kiderül, hogy a MOL Limo (?) nevű, budapesti szolgáltatása 200 elektromos és 100 benzines autóval indulna, ami felveti annak a szükségességét, hogy a készülő helyi vagy állami szabályozásban a nem elektromos üzemű közautók parkolási könnyítése is megjelenjen. A rendszer természetesen állomások nélküli „free-flow” rendszerben valósulna meg, és valószínűleg a nagykörúton belüli szolgáltatási területre összpontosítana.
Kíváncsian várom a fejleményeket, amelyekről ezen a blogon is be fogok számolni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.