HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) avalon (4) Avalon (8) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) carsharing (11) CarSharing (4) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) Shared Mobility (1) shared mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) Uber (1) uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2017.11.30. 10:35 Mezei Csaba

A MOL felzabálhatja a közautó piacot?

Ahogy arról már korábban is értekeztem a közautózás elterjedésének egyik nagy segítője lehet az állami támogatás, ami nem is annyira pénzügyi, mint inkább szabályozási eszközökkel lendíthet nagyot ennek a fenntartható közlekedési módnak az elterjedésében (pl.: parkolási könnyítések, KRESZ módosítás, adóügyi ösztönzők stb.).

Egy pár napja megtudhattuk a HVG cikkéből, hogy a MOL közautó flottája már startra készen várja az indulást, ami a legfrissebb tudósítások szerint 2018 januárjában indulhat el.

Az Országgyűlés 2017 november 28-ai ülésén történt „A közlekedéssel összefüggő egyes törvények” módosítása akár még pozitív fejleményeket is hozhat a „car sharing”, mint fenntartható közlekedési szolgáltatás további előmenetelének ügyében, vagy mégsem.

limo.jpg
fotó: HVG

Az mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a közautózás, mint olyan bekerült a szabályozásba. A törvénymódosítás így fogalmaz: „A közösségi autóbérlő rendszer: személygépkocsi-kölcsönző rendszer, amely díj ellenében, érvényes, Magyarország területén személygépkocsi közúton történő vezetésére jogosító okmánnyal rendelkező, előzetesen regisztrált felhasználók számára folyamatosan igénybe vehető, továbbá központi telematikai rendszerrel irányított módon, automatizált helyszíni kölcsönzési folyamat alkalmazásával, az üzemeltetési területen belül szabad felhasználást biztosítva működik.

Ezen kívül olvashatunk módosítást azzal kapcsolatban, hogy a közautókban, mint minden más közösségi közlekedési eszközön a szolgáltató jogosult „elektronikus biztonságtechnikai rendszeren keresztül megfigyelést folytatni, a megfigyelés során kép- és hangfelvételt készíteni, valamint a készített kép- és hangfelvételt kezelni”.

A legfontosabb törvénymódosítás viszont az, hogy a törvény „felhatalmazást ad a Kormánynak rendelet alkotására a közösségi autóbérlő rendszer részletes szabályai megállapítására”, “továbbá felhatalmazást ad önkormányzati rendelet alkotására a közösségi autóbérlő rendszer – a Kormány rendeletében meghatározott feltételeken túli – létrehozására, fenntartására, üzemeltetésére, igénybevételének rendjére, külső megjelenésére, műszaki, személyi és pénzügyi alkalmassági feltételeire vonatkozó részletes szabályok tekintetében”

A jogszabály „külön-külön vagy együttesen a közlekedésszervező (azaz Budapesten például a BKK) feladatává teheti a közösségi kerékpáros rendszer, valamint a közösségi autóbérlő rendszer létrehozását és fenntartását, amennyiben az a települési önkormányzat a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat döntése alapján a helyi személyszállítási szolgáltatások integrált részét képezi.”

A többi közlekedési móddal és a meglévő szolgáltatási rendszerrel való integráció fontos dolog, igazából alapkövetelmény egy modern közösségi közlekedési rendszerben, de azért mindenképpen pozitív fejleményként értékelhető. Az integráció ebben az esetben a közös arculatot, egységes utastájékoztatást (Futár), közös jegyrendszert, közös marketinget, és még sok mást jelenthet.

A nemzeti szabályozás jövő év elejére készülhet el, amelyet remélhetőleg valamiféle konzultáció fog megelőzni, hiszen a hazánkban már egy ideje jelen lévő kisebb szolgáltatók (Avalon Car(e)Sharing, GreenGo), valamint független közlekedési szervezetek, szakemberek véleményét nem ártana kikérni. Ha ez nem valósul meg, könnyen előfordulhat, hogy a láthatóan preferált nagy szolgáltató, MOL érdekei szerinti szabályozás fog születni. Pedig a sokszínű, több-szolgáltatós közautó rendszer nagyobb esélyt biztosíthatna a magasabb minőségű mobilitás-szolgáltatásra, és az utasok igényeinek, valamint a fentarthatóság kritériumainak való megfelelésre.

Az Index cikkéből az is kiderül, hogy a MOL Limo (?) nevű, budapesti szolgáltatása 200 elektromos és 100 benzines autóval indulna, ami felveti annak a szükségességét, hogy a készülő helyi vagy állami szabályozásban a nem elektromos üzemű közautók parkolási könnyítése is megjelenjen. A rendszer természetesen állomások nélküli „free-flow” rendszerben valósulna meg, és valószínűleg a nagykörúton belüli szolgáltatási területre összpontosítana.

Kíváncsian várom a fejleményeket, amelyekről ezen a blogon is be fogok számolni.

Szólj hozzá!

Címkék: Budapest közautó MOL Limo közösségi autóbérlő rendszer


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr3613405863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása