HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) avalon (4) Avalon (8) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) carsharing (11) CarSharing (4) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) Shared Mobility (1) shared mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) Uber (1) uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2013.11.27. 14:07 Mezei Csaba

A magyarországi közautó-állapotok – országjelentés

A ‘worldstreets’ nevű portál számára készített ország jelentés magyar nyelvű változatát olvashatjuk a következőkben.

A magyarországi mobilitásra a volt kommunista országok átlaga jellemző. A tömegközlekedés viszonylag jól kiépített, részesedése a közlekedési módok között pedig viszonylag magas (pl.: Budapesten 61 %), bár a szolgáltatás minősége hagy még kívánnivalót maga után. Az autó még mindig státuszszimbólum, a mindenkori kormányok pedig igyekeznek kedvezni az egyéni motorizált közlekedési használóinak ahelyett, hogy fenntarthatóbb közösségi megoldásokon fáradoznának. A városlakók egészségi állapota csapnivaló a közlekedésből eredő terhelésnek köszönhetően, különösképp a szív-érrendszeri megbetegedések és az allergia tekintetében. A romló tendenciák elsősorban a levegőszennyezésnek (főleg a finompor - PM), és egyéb közlekedésből eredő ártalmaknak (zaj, zsúfoltság) tudhatóak be.  

Fenntartható közlekedés témája még nincs jelen túl nagy hangsúllyal a politikai diskurzusok témáiban, bár igény lenne rá. A városi tömegközlekedés aránya növekszik, akárcsak a kerékpározás, amely a legdinamikusabban fejlődő közlekedési mód országosan. A megosztott mobilitás szintén felkerült a palettára az elmúlt években: a telekocsi évek óta egyre sikeresebben működik, valamint a közbringázás is helyet kapott (Szegeden, és Esztergomban) a helyi közlekedési szolgáltatások között. Az idén bemutatkozó közautózással (car sharing) kormányzati szinten még senki sem törődik.

Potenciális kormányzati szereplők

Budapesti Közlekedési Központy (BKK) – www.bkk.hu
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) – www.kkk.gov.hu

A Nemzeti Közlekedési Stratégia jelenleg előkészítés alatt áll. A nyilvánosan elérhető előzetes változat egy ponton megemlíti a közautózást, utalva egyes EU-s stratégiákra, amelyek közép-, és hosszú távon hatékonyságnövelő tényezőként tekintenek erre a fajta közlekedésre. Egyes futó EU-s projektek egyébként hazánkban is foglalkoznak a közautózással, ami egyelőre kimerül a nyugat-európai jó példák terjesztésében – finanszírozott kísérleti projekt még nem indult.

A "közautó", vagy "közforgalmi autózás" kifejezések sem túl ismertek nálunk, sokan inkább car sharing-ként említik ezt a szolgáltatást.

A közautózás első hazai úttörője a Publicar(e), amelyet az Avalon Car(e) Services nevű vállalkozás indított el 2013 szeptemberében. A szolgáltató Budapesten 50 autós hálózatot szeretne üzemeltetni 2013 decemberig.  

Az első car sharing szolgáltatóról

Helyszín: Budapest
Szolgáltató: Avalon Car(e) Services Kft.
A szolgáltatás elnevezése: Publicar(e)
Indulás dátuma: 2013 szeptember
Autók száma: 50 (2013 decemberéig)
Állomások száma: 6 (jelenleg)
Felhasználók száma: nem ismert
Belépési díj: 9900 Ft
Havidíj: 1290 Ft
Használati díj: 170-290 Ft/óra + 71-139 Ft/km
Elérhetőség: 1142 Budapest, Tengerszem u.106.
Tel.: +361 7004444, E-mail: carsharing@avalon-care.hu
Weboldal: www.publicare.hu

Középtávú tervek:

  • A budapesti hálózat bővítése
  • Terjeszkedés vidéki nagyvárosokba (Győr, Szeged, Debrecen, Pécs)
  • Regionális terjeszkedés: Pozsony, Krakkó

(Egyes pletykák szerint a Mercedes szeretné Magyarországra hozni a Car2Go nevű közautó szolgáltatását, de konkrétabb információ nem áll rendelkezésre jelenleg.)

Média

Ebben az évben a médiában is elkezdtek beszélni a közautózásról. Pár hónapja a Kossuth Rádióban 30 perces beszélgetés során a megkérdezett szakértők még korainak találták a közautózás elindítását hazánkban. Néhány hónappal ezelőtt viszont elindult a Publicar(e), amely természetesen további diskurzust generált a témában.

Szakmai szereplők

A már korábban említett kormányzati szereplők mellett a következő szakmai szervezeteket érdemes megemlíteni.

  • Regionális Környezetvédelmi Központ (REC): nemzetközi szervezet, amely globális és regionális környezetvédelmi problémákkal foglakozik, és elsősorban kulcsszereplők közötti közvetítést végez, a fenntartható megoldások érdekében. (weboldal: www.rec.org)
  • Levegő Munkacsoport (LMCS): különféle környezetvédelmi ügyekkel foglalkozó szakmai civil szervezet. (weboldal: www.levego.hu)
  • Közlekedéstudományi Intézet (KTI): KTI küldetése, hogy a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő, biztonságos és versenyképes közlekedési környezetet alakítson ki hazánkbanweboldal: www.kti.hu).
  • BME – Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar

Létezik már egy ideje egy hazai, informális szakértői csoport, amely a közautózás témájával foglakozik, de a tevékenységnek semmilyen hivatalos formája nem alakult ki. Ennek a blognak a szerzője is a csoport tagja, amelyben egyébként a fent említett szervezetek képviselői is jelen vannak. Jelenleg ötletelés és beszélgetés zajlik, ezen kívül olyan EU-s projektlehetőségek keresése, amely beindíthatná ezt a kezdeményezést.   

Lobbi eredmények

Eddig csak korlátozott politikai érdekérvényesítés zajlott a közautózás témájában. Az első hazai szolgáltató (Avalon) és a REC számos találkozón van túl a BKK-val, és egyéb fővárosi döntéshozói testületekkel, eddig mérsékelt sikerrel. Az elérendő célok között szerepel a közautó-állomások területhasználatának könnyítése, a buszsávok megnyitása, valamint a közös marketingtevékenység.

A közautózásban rejlő lehetőségek

Egy 2010-ben, 2400 emberen végzett felmérés során kiderült, hogy az autósok 51%-a évi kevesebb, mint 10000 km-t használja gépjárművét (12%-uk kevesebb, mint 5000 km-t). Az ország 3 millió autójának tulajdonosai közül 580 ezren (38%) laknak városban. Ők jelentik a közautózás célcsoportját tekintve, hogy ezek az autósok olcsóbban megoldhatnák egyéni közlekedésüket, ha inkább a közautózást választanák. Ez mindenképpen egy figyelemreméltó méretű csoport, amelynek ha csak a fele térne át a car sharing-re, az alapvetően átrendezné a városi közlekedés arculatát.

Korlátok

Az autós társadalom szemléletformálása nem könnyű feladat, komoly berögzülések tapasztalhatóak, bár az árérzékenység felől talán megindítható a folyamat, de ezen kívül is még számos akadály nehezíti a közautózás elterjedését.

A főbb korlátok közé tartoznak a kulturális korlátok (pl.: a köztulajdon meg nem becsülése, a közösségi használat elutasítása), politikai korlátok (pl.: korrupció, kaotikus parkolási rendszer), tudásbeli korlátok (pl.: a fenntartható közlekedési lehetőségek nem-ismerete), és a gazdasági korlátok (pl.: nehéz környezet kezdő vállalkozásoknak).

Generációs különbségek

Ahogyan korábban említettem, az autó még mindig státusz-szimbólumnak számít hazánkban, rengeteg ember feneke egyszerűen hozzá van nőve az autójához, viszont a fiatalok között már érzékelhető némi nyitottság a fenntartható közlekedés irányába.  

modal_split.jpg

Az Avalon saját kutatása megmutatta, hogy a közautózás elsősorban a 40-59 éves korosztály számára tűnik a legszimpatikusabbnak. Ennek a korcsoportnak az egyéni, autós közlekedés fontos, viszont jelentős árérzékenység is megfigyelhető.

Mennyibe kerül az autózás:

(A számítások egy átlagos magyar autóra vonatkoznak: 12 éves, 15.000 km éves futás, 8 literes fogyasztás).

Üzemanyag: 395 Ft/liter (95) – 473280 Ft/év
Karbantartás költségei: 52000 Ft/év
Kötelező biztosítás: 35000 Ft/év
Súlyadó: 9000 Ft/év
Táli/nyári gumi + csere: 40000 Ft/év
Kopó alkatrészek cseréje: 35000 Ft/év
Műszaki vizsgáztatás: 30000 Ft/év

Mindez összesen 674000 Forintot tesz ki, amelybe még számos elem nem is lett belekalkulálva (pl.: autópályadíj, parkolás, mosatás, értékvesztés, ablakmosó, stb.).

Modal split (közlekedési módok százalékos megoszlása):

modal_split2.jpg

modal_split3.jpg
A közlekedők életkori megoszlása (%), 2009. KSH

Szólj hozzá!

Címkék: car sharing országjelentés közautó worldstreets modal split


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr305660675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása