Kínában mindent nagyban végeznek. Itt a car sharing sem kispályázik, és komoly állami támogatást is élvez, tekintve, hogy a nagyvárosokban sürgős megoldást kell találni a zsúfoltságra és a környezet szennyezésére.
A kínai levegő szinte legendásan szennyezett. Az átláthatatlan pekingi szmogos ködben a tiszta eget hetek óta nem látott embereket hatalmas kivetítőkön mutatott naplementével nyugtatják, amíg lehet.. A forgalmi helyzet olyan brutális, hogy még a legzsúfoltabb észak-amerikai városok sem láttak ehhez hasonlót. A várost körülölelő hat darab koncentrikus autópálya körgyűrűn minden nap reggeltől estig teljesen beállt forgalom tapasztalható Pekingben. És akkor még nem beszéltünk a parkolási gondokról. Az exponenciálisan növekvő számú autóáradatot egyszerűen nincs hova leparkolni. Egyszer kiszámították, ha pl. Sanghajban minden háztartásra jutna egy autó, akkor a rendelkezésre álló összes közterületen (járdákat, játszótereket beleértve) kizárólag autók állnának. Az emberek mobilitási igényeit pedig ki kell elégíteni, ezért a világnak ebben a részében nem lehet kicsiben gondolkodni.
A Kandi Technologies Group (KTG) közautó rendszere pont az ilyen problémákra lett kitalálva. A KTG Smart-szerű elektromos autókat gyárt, amelyek egy töltéssel 120 km-t tesznek meg maximum 80 km/h sebességgel. Az óránként alig több mint 3 dollárért bérelhető autókat hatalmas felfelé terjeszkedő automata garázsokban tárolják.
A Hangzhou városban már bevált közbringa rendszer működéséhez hasonlóan az autókat robotok veszik ki a tárolókból és kézbesítik a felhasználóhoz az átvevőponton. A szolgáltatás célcsoportja azok a családok, akik egyébként a városban robogókon közlekednek sokszor veszélyeztetve testi épségüket, a szállított gyermekeket, kutyát, macskát, tehenet, és a közlekedés biztonságát. A város zsúfoltsága és az automaták közelsége miatt a a szolgáltatás a legtöbbek számára könnyen elérhető és kényelmes.
Az alábbi videót készítő Aaron Rockett filmes a következőképpen írja le a rendszert:
"A Kandi csak Hangzhou városban 750 ilyen garázst tervez fele részben állami, fele részben magánbefektetésből megvalósítani a következő 4 évben, amelybe a legnagyobb kínai autógyártó vállalat a Geely Automotive is beszáll. Ez csaknem 100.000 autót fog jelenteni. Később a rendszert Shanghaiban, Shandongban és Hainanban is be fogják vezetni. Hangzhouban jelenleg két garázs van készen és további 18 áll építés alatt."
A Kínát fenyegető ökológiai katasztrófát talán nem fogja megakadályozni, de a car sharing a városok élhetőségéhez biztosan hozzájárul majd.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.