HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) avalon (4) Avalon (8) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) carsharing (11) CarSharing (4) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) Shared Mobility (1) shared mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) Uber (1) uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2013.09.04. 16:18 Mezei Csaba

A közautózás lehetőségei Budapesten

Ahogy a legtöbb nagyvárosnak, Budapestnek is állandó problémája a közlekedési dugó, és a parkolási nehézség. Budapesten a 2 milliós lakosság naponta mintegy 600.000 városi és 230.000 agglomerációból belépő autóval találkozik. Egyes kerületekben (belváros) már a legmagasabb díjzónában is szinte lehetetlen szabad parkolóhelyet találni.

dugo.jpg

Jó esetben a közautózás segíthet ezen a problémán. A rendszer lényege, hogy a városon belül közlekedő járművek kihasználtsága fokozható, optimalizálható. A közforgalmi járművek átlagos napi futásideje elérheti az 5-6 órát is, szemben az egyéb járművek átlagos mai napi kb. 1 órás futásidejével. A fennmaradó időben viszont parkolóhelyeket foglalnak el, növelve a zsúfoltságot. Ha az 1 órányi futásokat összegezzük, időben összevetjük, kikövetkeztethető, hogy a rendszer bevezetésével ugyanannyi futásteljesítményhez kevesebb jármű, és kevesebb parkolóhely is elegendő.

Külföldi példák esettanulmányaiból, kalkulációiból kiindulva, és a budapesti helyzetet alapul véve egy jövőbeni budapesti közautó kezdetben minimum kb. 3-5 magánjárművet váltana ki, amely megfelelő kommunikációval, és a szolgáltatás népszerűségének növekedésével 10 autóra is növelhető. A szükséges parkolóhelyek száma értelemszerűen csökken, mivel a járművek csak a kölcsönzések közötti időben várakoznak. Pl. 1000 autóból álló közforgalmi rendszerrel 3-5000 autót lehet kiváltani, melynek nyomán a megüresedő parkoló szükséglet zöldfelületté történő átalakítása elviselhetőbbé teszi a nagyvárosi létet.

CS02.jpg
A közautó szolgáltatás rendszer egy „mobilitási csomag” része, de különálló közlekedési módként is lehet rá tekinteni. A felhasználók egyéb közlekedési formák (pl. közösségi közlekedés) mellett használják kiegészítésként. Így válhat az ügyintézés, a bevásárlás kényelmesebbé, akár háztól-házig való eljutás mellett. Ebben az értelemben a közösségi közlekedés nem versenytársat kap, hanem partnert a közlekedők mobilitási igényeinek maximális kiszolgálása érdekében. A közlekedési módok egymást erősítik, és a rendszer a fővárosi közlekedéshez nyújt kiegészítő lehetőséget.

A közautó a közösségi használat mellett a fővárosi, önkormányzati vagy akár a közműcégeknek is lehetőséget nyújt a hatékonyabb autóhasználatra. Ezek a cégek egy, a számukra elkülönített flottát használhatnak, melynek üzemeltetésére külön szerződést kötnek a szolgáltatóval. Ezt a megoldást egyébként üzleti car sharingnek hívják, és részletesebben egy másik cikkben tárgyaljuk.

A közautózás budapesti bevezetéshez szükséges feladatok

A városvezetés feladatai:

  • A leendő felhasználók igényeinek felmérése
  • A közautózás általános ismertségének és elfogadottságának növelése, szemléletformálás
  • A jogi környezet vizsgálata (KRESZ, közterület-használat, busz sávok, parkolási szabályok), és megváltoztatása
  • Egyeztetés a szereplőkkel, állampolgári részvétel ösztönzése
  • Szolgáltatási modell kiválasztása (állomásos vagy szabad folyású rendszer)
  • A közautózás beillesztése különböző tervekbe, stratégiákba
  • Szolgáltatók keresése

 A rendszer tervezésekor a következő szereplők bevonása szükséges:  

  • önkormányzatok – a területek bérbe adása, közterületek felügyelete,
  • üzleti szereplők
  •  várakozóhelyeket biztosító szervezetek pl.: bevásárló központ, parkoló-társaságok, kerületek
  • potenciális szolgáltatók
  • felhasználók
  • a jövőbeli állomások környékén élők

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés Budapest közautó


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr235495189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása