HTML

Közautózzunk!

Elérkezett az idő, hogy Budapesten (és az ország több városában) is elinduljon a közautózás. A közautó (vagy car sharing) már 16 európai országban jól működő közlekedési mód. Ennek a blognak a szerzője egy független, fenntartható közlekedéssel foglalkozó szakember. After being a successful and innovative mobility solution in all around Europe it is time to consider car sharing (and other means of shared mobility) a serious option in Hungary as well. This blog written by an independent mobility expert who aims to deliver up-to-date information on car sharing to the Hungarian audience. Kapcsolat/Contact: cs.mezei78@gmail.com 78[kukac/at]gmail.com t: +36 (20) 3625387

Friss topikok

Címkék

autómegosztás (1) autómosás (1) autózás (1) Auto Mobile (1) Avalon (8) avalon (4) Avalon Caresharing (1) Balázs Mór terv (1) BCG (1) BeeRides (1) bikesharing (1) BKK (6) BME (1) BMT (3) BMW (1) BuBi (3) Budapest (5) business carsharing (1) Car2Go (3) Car2Go Budapesten (1) Car2Go Hungary (1) Car2Go Magyarországon (1) caresharing (2) carpooling (1) carsharing (11) CarSharing (4) car sharing (17) CleenUp (1) cleenup.hu (1) creativeminds (1) Daimler (1) direkt közforgalmi autózás (1) DriveNow (2) Driwe now (1) e (1) Ebi (1) elektro-mobilitás (1) Európai Bizottság (1) Flightcar (1) Fortum (1) Getaround (1) GreenGo (4) Hebi (1) infopark (1) innoworld (1) Introblog (1) ITS (1) JÁT (1) Jedlik Ányos Terv (1) JoeCar (1) K+F (1) Kandi Technologies Group (1) Karotta (1) Kerekasztal (1) kína (1) kossuth rádió (1) közautó (26) közautózás (3) közautó kezdőknek (1) közbringa (2) közforgalmi (1) közlekedés (1) közlekedési viselkedés (1) közösségi autó (2) közösségi autóbérlő rendszer (1) közösségi utazás (1) kutatás (1) Lyft (1) megosztott autó (1) mercedes (1) modal split (1) MOL Limo (8) Nemzeti Közlekedési Napok (1) opel (1) országjelentés (1) Oszkár (1) Oszkár telekocsi (1) P2P (1) P2P car sharing (2) person-to-person carsharing (1) Publicare (1) Robert Bosch Kft. (1) SEiSMiC (1) Shared Mobility (1) shared mobility (1) share now (1) Sharingcar (1) sharingcar.hu (1) Sidecar (1) Stadtflitzer (1) tanulmány (1) Tapazz (1) telekocsi (2) uber (1) Uber (1) utazási szokások (1) vállalati carsharing (1) Vulog (1) weshare (1) we share (1) worldstreets (1) wundercar (1) Címkefelhő

2013.09.02. 16:13 Mezei Csaba

Már nem kell feltalálni a közautózást

Már 14 európai országban van közautózás. Több, mint 400.000 ember használja ezt a közlekedési módot rendszeresen (2009-es, hivatalos adat - ma ez a szám akár a többszöröse is lehet).

A közautó ( car sharing) céljait a következőképpen lehet összefoglalni:

  • Az egyéni gépkocsi-használat részbeni helyettesítése,
  • Az autók állásidejének és költségének csökkentése,
  • A saját tulajdonú járművek számának, és a szükséges parkolóhelyeknek a csökkentése,
  • a környezetterhelés mérséklése.

Kik használják ezt a szolgáltatást?

Az átlagos felhasználó életkora 45 év körüli, de általánosságban 18-75 éves korig szóródik. Az utóbbi időben alapított közautó szolgáltatóknál ez már lényegesen alacsonyabb, tolódik a 30 felé.

A felhasználók aránya nemek szerint: 60% férfi, 40 % nő

chart1.jpg

(Életkor arány: 20-29 – 6%, 30-39 – 22%, 40-49 – 35%, 50-59 – 29%, 60- 8%)

A felhasználás célja és módja

Elsősorban ad hoc jellegű, rövidtávú és rövid ideig tartó utazás (pl.: hétvégi nagybevásárlás, cipekedős intézkedés, költözés, gyermek szállítása, idősebb, de aktív városlakók utazásai, üzleti tárgyalások, autóval nem rendelkező fiatalok bármilyen városhoz köthető ügyintézéséhez, szórakozáshoz, egyetemisták, akik iskola mellett dolgoznak, stb.)                                                                                                                 

Az átlagos közautó felhasználó évente összesen 15-ször veszi igénybe a szolgáltatást, amely alatt 700 km-t tesz meg. A felhasználók túlnyomó többségben azok a felsőfokú végzettséggel rendelkező, többnyire jómódú, illetve a kozmopolita városi életet kedvelő személyek, akik gépjárművükkel évi 10.000 km-nél kevesebbet autóznak.

A közautó sokszor lehetővé teszi a parkolási gondokkal küzdő városrészek lakóinak, hogy saját tulajdonú autójuktól végleg megszabaduljanak, illetve a két gépjárművel rendelkezők az egyiket eladják. Egy meglévő közautó rendszer eltántoríthatja az autóvásárláson gondolkodókat, főleg, ha a költségeket vizsgálják.

Privát és üzleti felhasználók aránya: 6-8% az üzleti, 92-94% privát

Agglomerációs felhasználók aránya: A nagyobb népsűrűség miatt a közautó szolgáltatók a nagyvárosokra fókuszálnak, de ingázó városoknál az úgy nevezett "last mile" utazásokhoz is egyre inkább terjed a közautó. Az agglomerációs felhasználók aránya a városhoz képest még 5% alatt van.

Lássunk néhány példát: először két kisebb rendszert, aztán jöhetnek a nagyok

példa1_malmö.jpg

 

 

 

Malmö, Svédország – közforgalmú autózás magánszemélyeknek és vállalkozásoknak

A malmői flotta (SunFleet) volt az első tiszta üzemanyagokkal működő közautó rendszer Európában. A rendszer különlegessége, hogy minden állomás egy bizonyos célcsoport igényeit elégítette ki.

A rendszer jellemzői:
- 15 autóból álló rendszer 5 állomással   - minden állomás különböző célcsoport részére lett kialakítva
- A meglévő autók fokozatos átállítása tiszta üzemanyagra (etanol)

példa2_norwich.jpg

 

 

 

 

 

Norwich, Egyesült Királyság – közautó rendszer a városközpontban
A norwichi rendszer a belváros parkolóhely problémáira kereste a megoldásokat, és segíteni akart a helyi lakosoknak és vállalkozásoknak az ad-hoc jellegű utazásokban. A városháza a parkolóhelyek biztosításával és promócióval segítette a szolgáltatót. Két állomás épült: egy az egyetemi kampusznál, egy pedig a városközpontban.

A rendszer jellemzői:
- a parkolók helyhasználatának csökkentése
- az alacsony keresetű rétegek egyéni közlekedésének lehetővé tétele
- a belvárosi ingatlanfejlesztők extraként car sharing tagságot ajánlottak az eladó ingatlanokhoz

példa3_bréma.jpg

 

 

 

 

 

 


Bréma, Németország - modellértékű közautó rendszer állomásokkal

A több, mint félmilliós város sokat profitált a közautózás bevezetéséből. A város zsúfoltsága csökkent, a parkolási problémák megszűntek. A rendszer sikeréhez kellett a városháza aktív támogatása is. A számítások szerint a közautó miatt legalább 1500 autóval kevesebb fut ma a brémai utakon, és a projekt 300.000 Eurós támogatásával a városháza 25-50 milliót spórolt meg (pl.: szükségtelenné vált infrastruktúra-fejlesztés, parkolóhely-fenntartás).

A rendszer jellemzői:
- 6700 felhasználó
- 49 állomás, 190 autó
- a szolgáltató a Cambio nevű cég, amely több országban is jelen van sikeres szolgáltatásával
- a brémai önkormányzat aktív kampánnyal és az állomásokhoz szükséges közterülettel támogatja a közautózást

példa4_berlin.jpg

 

 

 

 

 

 

Berlin, Németország -  Európa legnagyobb, egyirányú rendszere

A berlini rendszer különlegessége, hogy egyirányú használatot tesz lehetővé, nincsenek állomások, ahová vissza kell vinni az autókat - ez lehet jó vagy rossz, de azt majd egy másik cikkben taglaljuk. A szolgáltatás oroszlánrészét a két legnagyobb cég a Car2go és a DriveNow nyújtja, de van hely kisebb, illetve a feltörekvő szolgáltatóknak is.

A rendszer jellemzői:

- A foglalás GPS alapú mobilalkalmazással történik, akárcsak az autók lokalizációja
- A két nagyobb cégnek együtt 1900 autója van
- A DriveNow a BMW és a Sixt autókölcsönző közös kezdeményezése (Minik és BMW-k)
- A Car2Go a Daimler szolgáltatása (Smart-okkal)

Szólj hozzá!

Címkék: car sharing közautó közautózás


A bejegyzés trackback címe:

https://kozautozzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr305489268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása