Már 14 európai országban van közautózás. Több, mint 400.000 ember használja ezt a közlekedési módot rendszeresen (2009-es, hivatalos adat - ma ez a szám akár a többszöröse is lehet).
A közautó ( car sharing) céljait a következőképpen lehet összefoglalni:
- Az egyéni gépkocsi-használat részbeni helyettesítése,
- Az autók állásidejének és költségének csökkentése,
- A saját tulajdonú járművek számának, és a szükséges parkolóhelyeknek a csökkentése,
- a környezetterhelés mérséklése.
Kik használják ezt a szolgáltatást?
Az átlagos felhasználó életkora 45 év körüli, de általánosságban 18-75 éves korig szóródik. Az utóbbi időben alapított közautó szolgáltatóknál ez már lényegesen alacsonyabb, tolódik a 30 felé.
A felhasználók aránya nemek szerint: 60% férfi, 40 % nő
(Életkor arány: 20-29 – 6%, 30-39 – 22%, 40-49 – 35%, 50-59 – 29%, 60- 8%)
A felhasználás célja és módja
Elsősorban ad hoc jellegű, rövidtávú és rövid ideig tartó utazás (pl.: hétvégi nagybevásárlás, cipekedős intézkedés, költözés, gyermek szállítása, idősebb, de aktív városlakók utazásai, üzleti tárgyalások, autóval nem rendelkező fiatalok bármilyen városhoz köthető ügyintézéséhez, szórakozáshoz, egyetemisták, akik iskola mellett dolgoznak, stb.)
Az átlagos közautó felhasználó évente összesen 15-ször veszi igénybe a szolgáltatást, amely alatt 700 km-t tesz meg. A felhasználók túlnyomó többségben azok a felsőfokú végzettséggel rendelkező, többnyire jómódú, illetve a kozmopolita városi életet kedvelő személyek, akik gépjárművükkel évi 10.000 km-nél kevesebbet autóznak.
A közautó sokszor lehetővé teszi a parkolási gondokkal küzdő városrészek lakóinak, hogy saját tulajdonú autójuktól végleg megszabaduljanak, illetve a két gépjárművel rendelkezők az egyiket eladják. Egy meglévő közautó rendszer eltántoríthatja az autóvásárláson gondolkodókat, főleg, ha a költségeket vizsgálják.
Privát és üzleti felhasználók aránya: 6-8% az üzleti, 92-94% privát
Agglomerációs felhasználók aránya: A nagyobb népsűrűség miatt a közautó szolgáltatók a nagyvárosokra fókuszálnak, de ingázó városoknál az úgy nevezett "last mile" utazásokhoz is egyre inkább terjed a közautó. Az agglomerációs felhasználók aránya a városhoz képest még 5% alatt van.
Lássunk néhány példát: először két kisebb rendszert, aztán jöhetnek a nagyok
Malmö, Svédország – közforgalmú autózás magánszemélyeknek és vállalkozásoknak
A malmői flotta (SunFleet) volt az első tiszta üzemanyagokkal működő közautó rendszer Európában. A rendszer különlegessége, hogy minden állomás egy bizonyos célcsoport igényeit elégítette ki.
A rendszer jellemzői:
- 15 autóból álló rendszer 5 állomással - minden állomás különböző célcsoport részére lett kialakítva
- A meglévő autók fokozatos átállítása tiszta üzemanyagra (etanol)
Norwich, Egyesült Királyság – közautó rendszer a városközpontban
A norwichi rendszer a belváros parkolóhely problémáira kereste a megoldásokat, és segíteni akart a helyi lakosoknak és vállalkozásoknak az ad-hoc jellegű utazásokban. A városháza a parkolóhelyek biztosításával és promócióval segítette a szolgáltatót. Két állomás épült: egy az egyetemi kampusznál, egy pedig a városközpontban.
A rendszer jellemzői:
- a parkolók helyhasználatának csökkentése
- az alacsony keresetű rétegek egyéni közlekedésének lehetővé tétele
- a belvárosi ingatlanfejlesztők extraként car sharing tagságot ajánlottak az eladó ingatlanokhoz
Bréma, Németország - modellértékű közautó rendszer állomásokkal
A több, mint félmilliós város sokat profitált a közautózás bevezetéséből. A város zsúfoltsága csökkent, a parkolási problémák megszűntek. A rendszer sikeréhez kellett a városháza aktív támogatása is. A számítások szerint a közautó miatt legalább 1500 autóval kevesebb fut ma a brémai utakon, és a projekt 300.000 Eurós támogatásával a városháza 25-50 milliót spórolt meg (pl.: szükségtelenné vált infrastruktúra-fejlesztés, parkolóhely-fenntartás).
A rendszer jellemzői:
- 6700 felhasználó
- 49 állomás, 190 autó
- a szolgáltató a Cambio nevű cég, amely több országban is jelen van sikeres szolgáltatásával
- a brémai önkormányzat aktív kampánnyal és az állomásokhoz szükséges közterülettel támogatja a közautózást
Berlin, Németország - Európa legnagyobb, egyirányú rendszere
A berlini rendszer különlegessége, hogy egyirányú használatot tesz lehetővé, nincsenek állomások, ahová vissza kell vinni az autókat - ez lehet jó vagy rossz, de azt majd egy másik cikkben taglaljuk. A szolgáltatás oroszlánrészét a két legnagyobb cég a Car2go és a DriveNow nyújtja, de van hely kisebb, illetve a feltörekvő szolgáltatóknak is.
A rendszer jellemzői:
- A foglalás GPS alapú mobilalkalmazással történik, akárcsak az autók lokalizációja
- A két nagyobb cégnek együtt 1900 autója van
- A DriveNow a BMW és a Sixt autókölcsönző közös kezdeményezése (Minik és BMW-k)
- A Car2Go a Daimler szolgáltatása (Smart-okkal)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.