Június 19-én az Innoworld konferenciáján jártam, ahol innovatív infó-kommunikációs technológiákon alapuló start-up-ok és szolgáltatások mutatkoztak be. A nap végén a közlekedési szektorhoz kapcsolódó ICT alapú szolgáltatók is felvonultak valamint egy lehetséges jövőbeni együttműködés is körvonalazódni látszott.
A nagy múltra visszatekintő közúti ITS (Intelligent Transportation Systems) gyakorlatok megismerése után lehetőség nyílt a különféle „shared mobility” szolgáltatók bemutatkozására. A Schwinn Csepel Zrt előadásában meghallgathattuk a teszt fázis alatt komoly nehézségeket megtapasztalt, de a júliusi indulásra készen álló MOL BuBi legfrissebb híreit is
A közbringa perceket egy általános közautó előadás követte, utána pedig Kádár András értékesítési vezető prezentációjában az Avalon Publicar(e) újraindult közautó szolgáltatását ismerhette meg a közönség. A Publicar(e) átmeneti szünet után újra elérhetővé tette a car sharing-et Budapest központjában, a Kertész utcában, amely annak a jele, hogy ebben a bizonytalan piaci helyzetben is van igény a közautózásra, és van remény arra, hogy hazánkban is elterjed ez a fenntartható egyéni közlekedési mód.
Szintén bemutatkozott az Oszkár telekocsi rendszer, amelyet a cég alapítója Prácser Attila mutatott be. Az egyetemi telekocsizást segítő egyszerű szoftverből országosan sikeres hálózattá avanzsált start-up joggal lehet büszke az elért eredményeire.
Mindegyik előadásban megfogalmazódott néhány probléma, amelyektől ezek az újszerű közlekedési szolgáltatásokkal foglalkozó cégek szenvednek. Leginkább a szabályozási környezet hiányosságai, és a politikai-döntéshozói támogatottság hiánya merült fel, bár ez utóbbi a BuBi-a nem annyira igaz, hiszen ott egyértelmű politikai szándék áll a szolgáltatás bevezetése mellett.
Közautó és közbringa együtt
Mindenesetre felmerült bennünk, hogy szükség lenne egy magas szintű egyeztető fórumra, ahol a „shared mobility”, azaz jármű-megosztáson alapuló közlekedés szereplői vennének részt. A fórumon megvitathatnák, milyen szabályozási intézkedésekre, könnyítésekre lenne szükség ahhoz, hogy könnyebben elterjedhessenek ezek a szolgáltatások.
Nekem természetesen már most lenne néhány javaslatom, de azért arra is kíváncsi lennék, mit szólnak ehhez a döntéshozók, hatóságok, stb. Íme, néhány példa:
Telekocsi találkozási pontok kialakítása
Megosztott járművek számára könnyítés,vagy mentesség a dugódíj alól
Ingyenes közautó parkolás
További KRESZ könnyítések kerékpárosoknak
Telekocsisávok, és/vagy közforgalmi autók számára buszsáv használat engedélyezése
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.